fredag 25. juni 2010

Hekle staver, snumasker og tryllemasker

Når man hekler staver er det vanlig å lage luftmasker når man skal starte en ny omgang. Man lager jo f.eks. 3 luftmasker når man hekler vanlige staver, fordi det tilsvarer høyden på en vanlig stavmaske. Dette vil i nesten alle tilfeller være synlig. Men (noe jeg også har fått tips av fra en venninne) her er det noe virkelig smart:

Hvordan starte en ny omgang uten bruk av luftmasker men med hjelp av en tryllemaske! Eller direkte oversatt fra overskriften på YouTube-videoen: ingen-snu-luftmaske-stav.

Selv har jeg har utelukkende benyttet meg av denne teknikken etter at jeg lærte den. Det blir nesten helt usynlig start på omgangene, både når man hekler flatt, rundt og i sirkel. Men en ting man kan tenke på er å passe på at den første snumasken , eller tryllemasken ;) , ikke blir for stram. Da kan det nemlig være litt knotete å hekle i den når man er kommet rundt omgangen og skal sette sammen med en kjedemaske, eller på neste omgang som når man hekler flatt (frem og tilbake).

Ta en titt på bildet av vaskeluten til høyre, eller badevott som jeg kaller det, (klikk på den så blir bildet større) og se om du klarer å se starten av omgangen.

6 kommentarer:

  1. Utrolig smart! Hvordan kommer folk på sånt tro? Takk for tips og god helg!

    SvarSlett
  2. Takk for tipset! Det skal prøves ut :)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for det tipset. Det burde kvalifisere til 1000-tipset egentlig;)

    SvarSlett
  4. Så smart og tusen takk for tipset.

    SvarSlett
  5. Wow! Tusen takk for tipset! Har alltid egret meg grønn over dette når jeg har heklet staver, og har forsøkt å gjøre det på andre måter uten å lykkes. Rett og slett genialt! Nå må jeg finne fram litt sommerhekling for å teste ut.
    Koselig blogg du har, forresten.
    God sommer! :o)

    SvarSlett