lørdag 3. mai 2014

Dala-Selbukofte

Ny kofte ... igjen ;)
Jeg elsker jo dalahester så hvorfor ikke strikke seg en Dala-Selbukofte? Jeg har tatt utgangspunkt i Dala-Selbuvottene mine.
Slik ser den ut forfra, hengende i et eiketre i morgensolen.
Koften har så kalt isatt erme som er strikket i. Veldig smart faktisk. Den eneste sømmen er under ermet og øverst på ermekuppelen. Jeg har kostet på den en liten pufferm også. Det er så søtt ;)
Bakfra ser den slik ut. Som du kan se er dette en kort modell. Det er meningen at det skal være slik. Dette skal liksom være en litt gammeldags modell. Jeg vil også at den skal kunne brukes til kjoler og på meg passer det da best at den er litt kort.
Kantene er strikket doble. Klippekantene fram og fellingene i utringningen er gjemt bort. 
Jeg har sydd hemper på "gamlemåten" i stedet for å strikke knappehull. Det synes jeg er så koselig.

Koften er strikket med Rauma 3-tråds Strikkegarn og pinner 3,5 mm. Nå vil jeg strikke den i et annet garn også, men hvilket? Og farge ... kanskje rødt og hvitt ... eller noe ?

Og nå må jeg sette meg ned å prøve å skrible ned en slags oppskrift. Jeg synes det med forskjellige størrelser er litt vanskelig. Her må man dessuten ta spesielle hensyn til at mønsteret ikke skal bli helt spist opp hvis man forminsker mønsteret, så vi får se hvor "raskt" det går...

Ha en fin helg.

26 kommentarer:

  1. Koseleg - og nydeleg finish, som vanleg :o)

    SvarSlett
  2. Utrolig fin!! Blir sikkert fin i rød og hvit :-) Ikke så lett å lage denne om til ulike størrelser. Men kan det være en løsning å oppgi f.eks tre ulike strikkefastheter og hvilken størrelse/omkrets det vil bli?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vært inne på tanken med forskjellige strikkefastheter. Men jeg skal leke litt med diagrammet først for å se om det er mulig å unngå ;)

      Slett
  3. Den var skikkelig fin! Veldig fint med hemper :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker hemper. Det er en fiffig løsning som nesten er glemt bort i våre dager. Man kan til og med sy dem i en avvikende farge for å gjøre noe ekstra ut av det ;)

      Slett
  4. Utrolig flott og forseggjort. Likte den kjempegodt. Jeg har en lang liste over planlagte prosjekter, men ble veldig fristet til å melde meg som prøvestrikker om du skulle trenge det. Ser ut som det er noen fiffige detaljer jeg kunne tenke meg å prøve. Kan jeg spørre hvilken strikkefasthet det er?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, du er herved satt opp på "listen" Tori. Jeg sier fra hvis/når det blir aktuelt.
      Strikkefastheten er 22 m = 10 cm i bredden. Veldig grei strikkefasthet med tanke på forskjellige garner som er å få fatt på ;)

      Slett
  5. Duogdu å nydelig den er. Avslutningene er jo bare så vakre. Vel utført jobb!

    SvarSlett
  6. Virkelig en nydelig kofte du har strikket, helt spesiell! Ha en herlig kveld hos deg!

    SvarSlett
  7. Den var fantastisk fin, og jeg håper du lager oppskrift! God helg! Klem Cathrine

    SvarSlett
  8. Nydelig! Et praktstykke av en kofte! :)

    SvarSlett
  9. Flott jakke! Fasongen minner om den moren min strikket på 50-tallet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var akkurat det jeg ville med denne - at den skulle være litt gammaldags i fasongen ;-)

      Slett
  10. Ååååååå for ein fin jakke !!!

    SvarSlett
  11. Utrolig fin! Nydelig designet og gjennomført, og jeg må bare si at jeg er veldig imponert over din dyktighet.

    SvarSlett
  12. For ei nydeleg kofte, og for ein smart måte å strikka armane på bolen.

    SvarSlett
  13. Nydelig kofte! Og helt utrolig fine, små detaljer rundt omkring. Puffermene, hempene, halsen og vrangbordene. Utsøkt arbeide og deilige farger☺
    -Anne-

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anne :) Jeg er veldig fornøyd med jakken selv også.

      Slett
  14. Åh så fin kofte! Jag som flyttat från Dalarna till Norge har blivit så førtjust i dalahester.. Trenger du flere teststickare så hade jag supergærna stickat denna vackra kofta, den hade passat mig hur bra som helst! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack Emma! Jag säger till om jag behöver hj¨lp med teststickning :)

      Slett
  15. Virkelig nyedelig kofte - og takk for hyggelig intervju :)

    Heidi / Wool Rocks

    SvarSlett
  16. Jeg vil gjerne vite om du legger ut oppskrift, har en 'niese' som hadde elsket denne, så vær så snill si ifra om du får lagd en oppskrift på denne flotte koften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei frkpalmer.
      Jeg er snart ferdig med første utkast til oppskriften. Men den må teststrikkes før det kan publiseres. Størrelsene er small/medium/large, overvidde: 95 (98) 105 cm. Hvilken størrelse har niesen din? Hvis hun er mindre kan du strikke med tynnere garn ;)

      Slett