søndag 24. mars 2013

Enkelt strikket håndkle

Jeg digger strikkede håndklær. Jeg liker også heklede håndklær men jeg har bare ett heklet ennå. Av strikkede har jeg mange forskjellige. De er strikket i forskjellige farger og strukturmønster. Noen har holdt seg veldig godt mens andre har blitt litt slarkete med tiden. Det kommer litt an på garnet de er striket av, pinnestørrelsen og hvem som har strikket. Nå har jeg lyst på helt enkle rillestrikkede håndklær og for at de ikke skal sige i lendgen tenker jeg at det kan være lurt å strikke dem på langs.

Sagt og gjort, eller snarere tenkt og gjort. I går morges ble jeg vekket grytidlig av et verkende bein. Nå om dagen er det så lyst og fint om morgenene og fuglene kvitrer så det er helt greit å stå opp tidlig. Da får man litt mere tid til å drive med det man liker :)

Jeg har dukket ned i kurven med rester av bomullsgarn og fant frem Mor Aase Bomull som er et ikke mercerisert bomullsgarn som bl.a. fåes kjøpt på Rema1000. Det er mest sannsynlig det samme garnet som Sandnes Mandarin Naturell. Det er passe tykt til håndhåndkler. Alle håndklær jeg har strikket i det garnet har holdt godt i mange vasker.

Trommehvirvel og heiarop og hold deg fast.....her kommer oppskriften på....

I all enkelhet - Wenches strikkede håndhåndkle
Bruk Mor Aase Bomull eller Sandnes Mandarin Naturell, begge med løpelengde 130 m/50 g, og pinner nr 3 mm, 2,5 mm hvis du strikker løst. Andre typer garn går selvfølgelig også fint å bruke. Hvis det er tykkere eller tynnere må du tilpasse maskeantallet. Strikkefastheten min er ca 24 masker per 10 cm i rillestrikk. Dette håndkleet er 38 cm langt og 32 cm brett.

Legg opp 90 masker passe løst/fast, det blir ca 38 cm langt. Legg opp flere eller færre masker hvis du ønsker en annen størrelse.

Strikk riller frem og tilbake, dvs. kun rette masker med unntak for kantmaskene som strikkes slik: på alle omganger tas den første masken rett løst av og den siste masken strikkes vrangt.

Vil du ha striper som jeg har strikket her strikker du 2 omganger med hver farge, dvs. 1 rille med hver farge.
Strikker du striper er det en fordel å finne en måte å tvinne trådene ved fargeskifte. Jeg tar den tråden jeg skal bytte til under og bak den tråden jeg akkurat har strikket med, og så rundt (over bakfra og frem og så under igjen) og så strikker jeg videre med denne nye tråden - tvinningen legger seg da pent inn på baksiden innenfor kantmasken. Ehhh...var det forståelig? Hvis ikke finner du din egen måte å gjøre det på og holder deg til den slik at det blir likt hele veien.
Fortsett til du er kommet halvveis til ønsket bredde, på mitt håndkle er det 16 cm. Nå skal det lages en åpning til hempe. Strikk først hele omgangen på retten. På vrangen strikkes først 5 masker (løft den første løst av) fell så de neste 6 maskene, strikk omgangen ut. På neste omgang (på retten) legges det opp 6 masker over de felte maskene strikk omgangen ut. Strikk videre til ønsket bredde (mitt håndkle er 32 cm). Fell av passe løst. Fest trådene så pent du kan. Med bomullsgarn kan det ofte lønne seg å splitte tråden og feste delene hver for seg, det blir mindre klumpete og tråden sikres bedre.
Et alternativ er å ha hullet/hempen i ene hjørnet. Strikk i så fall til det er 5 riller igjen til ønsket bredde og lag hullet på samme måte som beskrevet ovenfor. Strikk så 4 riller til før du feller av maskene.

I morgen skal jeg vise hvordan jeg feller maskene med en heklenål. Jeg har funnet ut at hvis jeg bruker heklenål blir fellingen mye jevnere og det er lettere å få riktig fasthet på fellingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar