fredag 31. januar 2014

Strikke-heklet felling

Montering og ferdigstilling av strikkeplagg er viktig for at sluttresultatet skal bli pent. Ofte kan f.eks. en alt for fast eller løst felt halskant ødelegge for helhetsinntrykket av en strikkejakke. For å ikke snakke om knappekantene. Det er så irriterende hvis de er for stramme eller for løse.
Jeg har funnet ut at det er lettere å ha kontroll over fellingen hvis man bruker en heklenål som hjelpemiddel. Ja, jeg vet at jeg har skrevet om dette tidligere her på bloggen, men det er så smart så det er verdt å ta det enda en gang ;)
Det viktigste er å finne riktig størrelse på heklenålen. Når jeg feller av vrangborder bruker jeg som regel en heklenål som er en 1/2 størrelse mindre enn strikkepinnen jeg har strikket vrangborden med. Ellers når jeg feller av noe som er "flatt" eller glattstrikkede partier, f.eks. et håndkle bruker jeg ofte samme størrelse på heklenålen som strikkepinnene jeg ha brukt. Men har må man prøve seg litt frem for å finne ut det som passer best for hver enkelt.
På videoen nedenfor kan du se hvordan jeg gjør det. Her "hekler jeg av" med heklenål 2,5 mm på en vrangbord som er strikket med pinner 3,0 mm. Jeg strikk-hekler rette masker rett og vrange masker vrangt.


2 kommentarer:

  1. Smart! Jeg får alltid så bølgete kanter når jeg feller av, så dette må jeg prøve ut!
    Kanskje du har noen gode tips til å plukke opp masker også? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å plukke opp masker med en litt mindre pinne enn jeg skal strikke med, F.eks. hvis jeg skal strikke vrangbord på pinne 3 plukker jeg opp masker med 2,5 eller 2,75 mm ;-)

      Slett