mandag 11. august 2014

På tokt i Setesdal og Telemark

Nå er vi hjemme igjen og sommerferien er over for denne gang. Det føles litt trist at det er slutt men samtidig har vi hatt en fin og variert ferie. Den siste tiden har vi vært på hytta og vi gjorde noen små utflukter mens vi var der. Først dro vi til Ose i Setesdal. Der var vi (mest meg da...maken var ikke fullt så interessert) for å se den flotte utstillingen til Annemor Sundbø. Det var veldig interessant å se hva hun har reddet ut fra fillehaugene som ble innlevert til sjoddifabrikken. 
«Sjoddi eller shoddy (som på engelsk) er ullmateriale av opprevne filler, det vil si resirkulering eller gjenbruk av ull...» (Wikipedia).
Her er noen av koftene...
...og her er noen flere kofter...
... og enda flere.
Og dette er bare en liten del av utstillingen! Det som kanskje var mest inspirerende synes jeg var å se de ulike modellene i forskjellige fargesammensetninger.
Det var mange fine votter å se også. Det var lov å ta på vottene og se gjennom bunkene! Det var maaange fine votter ;)
Her er et utvalg som var hengt opp på veggen.
Det var ikke bare gamle kofter, votter og strømper å se i utstillingen. Se på alle sokkeblokkene her da! Hvis man som meg er tilhenger av å blokke sokker er disse «treføttene» et vakkert syn :)

Etterpå kjørte vi videre til Telemark for å sykle et stykke langs Telemarkskanalen. Vi var utrolig heldige med været som var helt perfekt for en sykkeltur.
Vi syklet mye langs kanalen men noen steder måtte vi litt inn i landet. Det er fint med litt variasjon.
Vi kom akkurat i passe tid til å se båtene bli sluset gjennom. Dette var midt i blinken for gemalen.
Her, ved en annen sluse, er det to båter i kø. Det var artig å se :)
Mat må man ha og det fant vi på et sjarmerende lite spisested ved en av slusene. Dette bildet er tatt fra verandaen der vi spiste oss mette og slukket tørsten.
Selvfølgelig har jeg strikket i ferien også - votter og en kofte. Dette er et av parene som jeg har strikket på.

6 kommentarer:

  1. Annemors redningsaktion er så imponerende. Jeg besøgte en udstilling om hendes arbejde på Blicheregnens Museum her i DK. Næste udstilling er "Kjærtegn til hånden, - votter, vanter og pulsvarmere" fra 6.september. Den glæder jeg mig til at se.

    SvarSlett
    Svar
    1. "Redningsaksjon" var et godt ord Anne! Det er jo nemlig akkurat det det er :)

      Slett
  2. Ååå! Her var det mye lekkert å se! Fine mønstre og helt herlige fargekombinasjoner. "Strikke-tanke-kreativiteten" setter virkelig fart! Jeg skal også strikke votter snart! Kom jo på at jeg har flott mønster til Anneblomst-votter.☺ O' lykke!
    -Anne-

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant det er deilig å være inspirert! Jeg gleder meg til å se noen votter etterhvert :)

      Slett
  3. Så herlige bilder. Glad å se - tusen takk. Jeg liker gamle mønster.
    Fine votter har du strikkt og naturlig deilig er vinterrosenkoften :-) dine. Hyggelig nye farger. Ha en fantastisk helg. Hilsen sender deg Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Viola :)
      Ha en riktig fin helg du også.

      Slett