lørdag 28. mars 2015

Fargevalgets kvaler

Jeg har plutselig, forhåpentligvis midlertidig, gått litt lei av å finne på og lage egne mønstre. Da er det så kjekt å ta en titt rundt på ravelry og andres blogger å hente litt inspirasjon. Jeg fant ut at jeg skulle strikke meg et skjerf eller lite sjal. Det ble et sjal, men direkte lite ble det ikke. Det var sjalet til Exploration Station designet av Stephen West som fanget min oppmerksomhet denne gangen. Dette sjalet var visst nok en mystery shawl knitalong (mysterie samstrikking) i høst, men det har gått meg hus forbi.

Nå var det bare å finne ut hvilke farger jeg ville ha - og det er "not only only" alle ganger. Det finnes ikke mindre enn 1915 prosjekter med dette sjalet på ravelry, så det er mange fine fargekombinasjoner å la seg inspirere av. Og uansett alle disse varianter på ravelry syntes jeg det var veldig vanskelig. Hvordan kan det være mulig? Til slutt bestemte jeg meg og dro til garnbutikken. Vel fremme i butikken ombestemte jeg meg, gitt ... disse fargene ble med meg hjem:
Nå i ettertid kanskje jeg ville ha valgt litt annerledes, eller i det minste byttet om på fargene. Men nå er sjalet ferdig og jeg har gått videre og funnet meg et annet strikketøy. En ukes strikking resulterte altså i dette:
Jeg må si at det var et underholdende strikketøy.
Fargebytter og nye teknikker avløser hverandre her og til tross for at de siste to partiene var litt langdryge angrer jeg ikke et sekund. 
Det var morsomt å strikke og det ble stort og deilig.
Nå er det bare å sette seg i solveggen på verandaen, når solen og temperaturen tillater det, med sjalet rundt skuldrene og et nytt strikketøy. Og jeg venter i spenning på at disse knoppene springer ut.

5 kommentarer:

  1. Det var et skikkelig sprekt sjal( om en kan si det om et sjal!). Nydelige farger, faktisk mine! Så,da er det som du sier, bare å,vente på våren. Den kommer nok!

    SvarSlett
  2. Lekkert sjal! Liker fargene du har brukt. Ser litt innvikla ut det mønsteret, men det er vel bare å kaste seg uti det.

    God påske fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Så tøft et sjal!! Det må være skikkelig fart på de strikkepinnene dine, som har fått frem dette på en uke! Jeg likte veldig godt fargevalget:)

    SvarSlett
  4. Skal si det går unna! Veldig artig sjal - jeg har sett det i mange varianter både her og der. Fargene dine er duse og elegante!
    Ha en riktig fin påske!

    SvarSlett
  5. Nyydelig sjal! Nå håper jeg snøen regner bort, så du kan kose deg med sjalet ditt i solveggen med strikketøyet! God påske!

    SvarSlett