onsdag 29. juli 2015

lin + sommer = sant

Det er sommer!
Det er varmt om natten.
Liv har tatt på seg den hvite hatten.

Ja, slik er teksten i Lillebjørn Nilsens Bysommer. Det er en koselig låt men den stemmer ikke helt nå om dagen. Eller det vil si, det stemmer delvis: det er jo sommer :) Og kanskje Liv har den hvite hatten på? Og plutselig blir det kanskje sol og varme også! Og da er alt det grå og kalde været glemt :)
Jeg har laget et strikkemønster på en lett og luftig lintopp. For å være helt ærlig hadde jeg sett for meg å publisere mønsteret midt på heteste sommeren, som jeg i min naivitet trodde skulle være omtrent nå. Dette er jo en modell som passer den slags vær. Men værgudene og andre guder (?) ville det annerledes. Altså, her kommer mønsteret. Hvis du vil strikke deg en slik lintopp og håpe at det blir vær til å kunne bruke den, så har du altså muligheten nå. Eller du er kanskje typen som liker å planlegge og være litt i forkant? I så fall kan du jo strikke den nå og ha den i "beredskap" til neste vår/sommer ;)
Denne toppen er strikket i tynt lingarn fra Stoff og Stil (170 m/50 g) på pinner 3,5 mm. Strikkefastheten er 20 m per 10cm. Det er også mulig å strikke den i annet garn som fyller litt mer, hvis du ikke vil ha den så tynn (løst strikket). Jeg ser også for meg at den kan strikkes i blankt viskosegarn og da bli en fin festtopp. Tenk deg denne i sølv, gull eller kobberfarge. Uha-oh-oh, det kan bli skikkelig stilig! Alternativt kan man la en tynn effekttråd løpe med når man strikker i lin eller bomull. Det er mange muligheter med andre ord.
Du finner mer informasjon om mønsteret her (på bloggen) eller her (på ravelry).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar