torsdag 15. desember 2016

Koften «Valgets kvaler»

Tidligere i høst fikk jeg boken Selbuvotter av Anne Bårdsgård. Det er virkelig boken med stor «B». Ja, det er kanskje én av de bøkene jeg skulle ta med hvis jeg måtte dra til en øde øy,
Det er massevis av fine diagrammer i boken. Og man trenger jo ikke bare å strikke votter. Ikke at det er noe galt med votter, altså, men man må være varm på resten av kroppen også. Ikke sant?
Jeg er utrolig glad i fargekombinasjonen rødt og hvitt. Og jeg har alltid villet ha en rød og hvit kofte. Nå som det nærmer seg jul, ble jeg så inspirert og satte i gang.

Først tenkte jeg: «Jeg velger noen diagrammer og border sånn tilfeldig i boken Selbuvotter. Og så blir koften til mens jeg strikker.» En god plan!
Men det jeg ikke tenkte på at alt i boken er like fint. Hva i huleste skulle jeg velge? Etter å ha brukt nesten like lang tid på å bla i boken, som det ville ha tatt å strikke hele bolen på koften, fikk jeg nesten litt fnatt. Jeg gjorde kort prosess: valgte fort (relativt fort i hvert fall) ut tre border til å begynne med på bolen. Jeg synes navnet «Valgets kvaler» passer svært godt, om ikke annet som arbeidstittel.
Jeg skiller bordene ad med et slags mellomverk, som går igjen mellom de forskjellige bordene, og det får bli den felles nevneren i mønstret. Det får også bli «fyllstoff» på ermene.
Ah, jeg koser meg skikkelig med dette prosjektet. Hvorfor ikke prøve, du også? Bruk et garn og en oppskrift du er fornøyd mer og velg deg ut noen border du har lyst å strikke.


5 kommentarer:

  1. The red and white is lovely! Can't wait until this book comes to the States in English. We need mittens this morning in South Dakota- the temperature is -27 C.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks, Betty :)
      You can get the book in Norwegian at schoolhousepress.com. But I recon you prefer it in English. There is a lot of interesting reading in it. But if you just want the charts…you can get it here: http://www.schoolhousepress.com/selbuvotter.html

      Slett
  2. Den boken maa jeg faa meg et tit paa naar jeg kommer hjem. Roedt og hvitt er nydeligt. Skal strikke kofte i de fargene neste gang. Naa strikker jeg hvitt og blaa boevertun.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvitt og blått er jo også veldig vakkert. Og Bøvertun er jo så klassisk og fin :)

      Slett
  3. Det ser flott ut, og jeg gleder meg til å se den ferdige koften! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett