fredag 17. juli 2015

Ferietid

Nå er det sikkert flere enn meg som har ferie. Ferietid er deilig tid. Da kan man som regel ta det med ro, nyte deilige morgentimer, ta ekstra kaffepauser og strikke (enda) litt (mer enn vanlig).
Vi har en hytte litt sør for der vi bor og reiser ofte dit om sommeren. I år har vi ikke vært på hytta så ofte som vanlig av forskjellige grunner, men nå har vi tatt turen sørover for noen dager.
Vi har flere ganger valgt å gjøre en liten tur ut av av turen til hytta. Og i år ble det til at vi først sveipet innom Rjukan for å bl.a. besøke Norsk industriarbeidermuseum Vemork. Jeg har vært der før, men ikke gemalen.
Beklager bildekvaliteten (mobilbilde tatt i litt dårlig lys)
Det er ganske imponerende å gå og se på de fine maskinene, turbinene og generatorene i den den store maskinhallen.
Jeg er oppvokst med en far som jobbet i kraftverksbransjen og har sett og hørt om turbiner og slikt rett som det er opp gjennom årene.
Jeg ble både nostalgisk og faktisk nesten litt inspirert til å lage et par Vemorkvotter ...
Beklager bildekvaliteten (mobilbilde tatt i litt dårlig lys)
... vi får se, kanskje jeg setter meg ned en dag når det blir litt kjøligere ute og lager et vottemønster basert på bildene jeg tok da vi var der.
Jeg fikk til og med spottet litt kofter på noen av bildene på når vi var i avdelingen "Helter fra Telemark". Ikke det at det var det viktigste opp i alt dette, men det er jo litt trivelig da, å se at man som regel finner noe strikkerelatert i all slags anledninger.
Vi spiste lunsj på Rjukan og vandret litt i hovedgaten. På veien "ramlet" vi innom en butikk som solgte klær og interiør. Jeg var så heldig å finne en kjole og en bluse til sterkt redusert pris. Allerede da syntes jeg at jeg hadde hatt en fin dag ;)
Da vi var ferdige på Rjukan styrte vi sørover for overnatting i Seljord. Vi har overnattet på Seljord hotell før og vi likte det godt, så det var ikke vanskelig å velge det igjen.
Dagen etter var planene å kjøre noen kilometer nordover, tilbake den samme veien vi kom. Jeg hadde nemlig plottet ut Telespinn ved Flatdal som en stopp på veien. Men siden det var stengt da vi passerte dagen før måtte vi kjøre tilbake dit. Heldigvis var det ikke mer enn ca 12-15 km. Og det var det verdt.
Men før vi kom så langt tok vi en liten runde i Seljord sentrum og fant to garnutsalg (!). Jeg kjøpte garn til en kofte jeg er i gang med å komponere. Her kan du se fargene jeg har valgt.
Det ser kanskje litt vel dust ut, men jeg tror det blir fint ;)
I tillegg til garn fikk jeg kjøpt et par gamle kofteoppskrifter. Det er alltid kjekt å få litt tilskudd til oppskriftssamlingen min.
Vel fremme hos Telespinn fikk jeg tid til både litt fotografering, klemming på garn og en hyggelig prat med innehaveren.
Her var det ikke lett å velge, skal jeg si deg. Som du kan se av bildet nedenfor ser jeg lettere lyrisk og litt forvirret ut ;)
Jeg hadde håpet at vi kunne hilse på geitene. Men de ville ikke være der vi var. Så vi sto bare ved gjerdet og hørte på dem der de ropte etter og pratet med hverandre, litt lenger ned i hagen. Ja, ja ...
... men etterpå fikk vi kaffe og kringle. Det passet veldig bra akkurat der og da!
Og kjære maken er tålmodig som alltid.
Nå lurer du kanskje på om jeg kjøpte noe garn ... der også? Ja faktisk, det gjorde jeg:
Dette skal bli en jakke (lys blåbærlilla), et sjal (lys turkis) og et par votter (grønn og mørkere turkis).
Her ser du meg på "kontorplassen" på hytta. Jeg blogger og drikker rødvin.

Ha en fortreffelig fredag og en fin helg.

1. Det skal bli spennende å se både den nykomponerte kofta og vottene som kanskje snart kommer :) Garnfargene syntes jeg var helt nydelige, lunt og svalt på samme tid. Gleder meg til å se hva det blir til :)
    Sommerhilsen fra Anette

1. Takk, Anette. Jeg er litt spent på koften jeg også :-|

2. Kos deg masse på hytta - så får vi vel se både kofter og votter etterhvert!

3. Vilka fina garner du köpte. Väntar med spänning på färdiga alster.
    Snygg klänning du har!

1. Tack, Veronica :)
      Klänningen tycker jag mycket om också ;)

4. Ønsker dig en dejlig strikkehyggeoplevelsesferie inkl.god rødvin!

5. Hei Wenche
    Blir det noen tur til Porsgrunn denne sommeren da? Du må ta turen innom butikken, om du er i distriktet og har tid. Men husk på at butikken er flyttet, og den er tre ganger så stor!
    Jeg var på Telespinn for mange år siden. Etter som jeg ser på bildene dine, har hun bygget enda mere ut. Det er bra at hun får det så bra til.
    Nyt vinen på hytta, og kos deg med nytt garn og strikketøyet.

1. Det blir nok ingen tur til Porsgrunn i sommer, Sylvia. Men jeg stikker gjerne innom en annen gang :-)

6. Høres ut som en koselig tur :) Så kjekt å ha en tålmodig mann som kjører med rundt fra garnutsalg til garnutsalg. Gleder meg til å se hva du får ut av garnet du har kjøpt :)