tirsdag 30. august 2016

Boken Selbuvotter

Jeg er vel over gjennomsnittet interessert i strikking, votter og vottetradisjon. Den nye boken Selbuvotter av Anne Bårdsgård, Museumsforlaget er altså helt innenfor mitt interesseområde ;)

Se de fine stablene med selbuvotter!
Jeg har ennå ikke lest hele boken, noe som kan ta litt tid fordi det er nesten 300 sider og mye lesestoff i den. Men jeg har bladd og bladd og gjort noen dykk inn i teksten der som interessen i øyeblikket fanget meg.

Det er en fin og  gjennomarbeidet bok hvor man finner alt fra selbustrikkingens historie, hva som kjennetegner en selbuvott og dens konstruksjon, strikketeknikk og standard, garn og ull, forskjellige mønstre brukt i Selbu, strikkeoppskrifter og mange, mange diagrammer. Det er innimellom brukt sjarmerende benevnelser på dialekt, som er forklart i en ordliste foran i boken.

Det beskrives hvordan mønstrene er satt sammen og bygget opp. Og med dens gode skisser fikk jeg plutselig en større forståelse for hvordan bl.a. hovedmønsteret oppå votten er satt sammen.

I kapittelet Strikketeknikk og standard står det bl.a. litt om strikkefasthet, som er en av mine kjepphester, og hvordan strikkefastheten påvirkes av garnvalg og pinnestørresle. Det er et godt bilde på side 63 i boken som viser 5 par votter strikket etter samme oppskrift med forskjellig garn og strikkepinner. 

Det finnes så mange mønsterdiagrammer i boken at det nesten ikke er til å tro at det kan finnes flere varianter. Det er spennende å se alle forskjellige varianter, og for hver gang jeg blar i boken, finner jeg nye favoritter. 

Det siste kapittelet er Votteoppskrifter etter markante strikkere. Finner du ikke noe du har lyst å strikke her, så vet ikke jeg ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar