torsdag 24. juni 2010

Go' oppvaskfille

Jeg har flere ganger strikket oppvaskfiller med Sandnesgarnet Mandarin Petit. Det er et veldig godt garn, men jeg syns at det blir litt tynt til kluter. Men, hvis man hekler i stedet for, ja da blir det noe helt annet. Her har jeg heklet med heklenål 3,5 mm og det ble veldig bra. Det er bare heklet frem og tilbake med fastmasker med nedtak i bakre maskeledd, noe som gjør at det blir veldig fin stuktur. Det blir et slags rillemønster.

Jeg la opp 56 luftmasker. Da er det beregnet 55 masker til selve omgangen og 1 maske til å snu med. Start første omgang i 3.e luftmasken fra nålen og hekle fastmasker ut omgangen. *Hekle 1 luftmaske, snu arbeidet, hekle 1 fastmaske i bakre maskeledd i hver maske = 55 fastmasker. * Gjenta *-* til du synes kluten er passe stor. Jeg heklet 50 omganger (25 riller) og da ble den nesten kvadratisk. Det gikk med et halvt nøste Mandarin Petit.

Et lite tips: En venninne av meg lærte meg noe lurt for litt siden. Når du hekler første omgang med fastmasker kan du hekle dem i løkkene (humpene) på baksiden av kjeden med luftmasker. Da vil oppleggskanten bli helt lik som kanten på den siste omgangen du hekler.

6 kommentarer:

  1. Dette var ein smart måte å lage oppvaskfille på! Skal prøve denne oppskrifta ein gong.

    SvarSlett
  2. Denne havner garantert i køen min. Kjempe fin klut. Koselig blogg du har, med mange gode tips. Kommer snart innom igjen.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Kjempefin og enkel oppskift på heklet klut. Har vært på jakt etter det.Har vært og kjøpt garn idag og gleder meg til å sette igang.

    SvarSlett
  4. Hei!

    Så fin blogg du har! Det finnes så mye glede i håndarbeid. Jeg har falt helt for denne kluten! Laget den i forskjellige farger fra orange, brun og grønn. Synes den er så lett å lage, men alikevel så ser det ut som om det er vanskelig å hekle :)

    Jeg lurer litt på om jeg kan bruke dette mønsteret og selge videre?

    SvarSlett
  5. Heidi: Så hyggelig at du har "fått dilla" på oppvaskklutene ;) Forstår jeg deg riktig om du mener at du vil selge kluter som du har heklet? Det er i så fall helt i orden for meg. Dette er jo egentlig en ganske ordinær/tradisjonell måte å hekle kluter på, og sikkert har mange før meg også har laget lignende.

    SvarSlett
  6. Hei!
    Så hyggelig å høre!
    Vet du om det er en annen som kanskje eier dette mønsteret?
    Det er så fint å ha med seg i vesken :)
    Titter stadig innom din fine blogg!

    SvarSlett