tirsdag 28. september 2010

Lengdereduksjon

Hva gjør man når man har strikket en jakke i herrestørrelse nesten ferdig og innser at ermene er for lange?! Jeg var så redd for at ermene skulle bli for korte at jeg tok i litt vel mye da jeg strikket dem.
Jeg har fjernet ca 4,5 cm i lengden og har begynt å maske sammen.
Lengdereduksjon nede ved vrangborden ble den raskeste løsningen siden jeg allerede hadde strikket sammen ermer og bol og var ferdig med hele bærestykket. Jeg gikk til verks med bomullsgarn i kontrastfarge og saks. Først trakk jeg bomullsgarnet gjennom alle maskene i omgangen over der hvor jeg fant ut at vrangborden burde ha sluttet. Så klippet jeg og plukket opp i maskene i omgangen nedenfor (her passet jeg på å ikke klippe for nær starten av omgangen for å ha en liten garnstump til å feste med etterpå). Så rakk jeg opp helt ned til den første rettstrikkede omgangen etter vrangborden, hvor jeg også sikret den omgangen med en bomullstråd i kontrastfarge. Jeg fjernet ca 4,5 cm. Nå sydde jeg sammen de løse delene med maskesting. Den øvre delen (selve ermet) hadde 4 masker mer siden jeg hadde gjort økninger på undersiden av ermet 2 ganger i det stykket jeg fjernet. Det løste jeg ved å sy 2-masker-i-1 jevnt fordelt rundt omgangen. 
I ettertid vil ingen kunne se spor etter "lengde-fadesen".
Resultatet ble overraskende pent, faktisk helt usynlig. Det er det som er tingen med håndarbeid. Vi strever og legger mye arbeid i ting som ofte ikke vises. Men hvis det ikke er pent gjort, da vil det stikke seg ut og være synlig i høyeste grad ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar