torsdag 27. oktober 2011

Bobler på pulsen


I det siste har jeg vært i pulsvarmer-hjørnet. Jeg har surfet litt runt og sett på nett etter forskjellige varianter, og jeg har prøvd noen forskjellige, både heklede og strikkede. Nedefor ser du noe av det.

Ops...det var da veldig så grått dette så ut...men det er faktisk fint ;)
I går var jeg på møte i Bærum Husflidforening. Designer Trine Solheim var der og presenterte modeller fra bøker/blader og delte med seg av idéer og tips. Jeg ble inspirert!
Før jeg var på møtet, satt jeg hjemme og tittet etter heklede pulsvarmere på pinterest. Jeg kom over noen festlige pulvarmere med bobler, se dem her. Og siden Trine Solheim også viste oss noen forskjellige plagg og interiør-ting med  bobler, var det gjort! Jeg har nå satt igang et par boblende pulsvarmere.
Jeg hekler med Sandnes Alpakka og heklenål 4mm. Jeg har lagt opp 36 masker og hekler rundt og rundt (i spiral) med fastmasker i bakre maskeledd. På omgangen med bobler hekler jeg "minibobler" i hver 4.e maske med hvitt garn. Jeg lar den hvite tråden løpe med, dvs. jeg hekler den inn i fastmaskene når jeg hekler de grå maskene.
Slik hekler jeg miniboblene:  Hekle 5 fastmasker (fm) i samme maske. Ta ut nålen fra løkken på siste fm, stikk nålen gjennom 1.fm og tilbake i løkken på den 5. fm st, hent garnet og trekk gjennom begge m. Hekle til du kommer dit hvor neste miniboble skal være og gjenta dette ut omg.
Når jeg skifter farge gjør jeg det i siste gjennomtrekket i den foregående ... da blir overgangen mellom fargene penest.

1 kommentar: