fredag 7. februar 2014

Lemon og Dala-Selbukofte

Jeg har strikket ferdig enda et uferdig prosjekt.
Dette er da altså Lemon av Helga Isager. Den er strikket i tynn ull og er lett som en fjær - veier bare 165 gram.
Jeg grudde meg til å ta fatt på den fordi jeg visste at den nederst kanten som skulle strikkes på til slutt ville være mildt sagt tidskrevende. Jeg hadde jo allerede strikket mange slike horisontale striper på fram og bakstykket så jeg visste at de tar litt tid å strikke.
Jeg fant en smart måte å gjøre det på så med hjelp av en heklenål i tillegg til strikkepinnene gikk det faktisk veldig greit. Faktisk så greit at jeg slang på noen ekstra riller fordi jeg syntes først kanten ble litt smal.
Jeg synes denne ble veldig stilig. Enkel, fin og tøff med de flotte detaljene. Og det er utrolig deilig å bli ferdig med ting som blir liggende litt for lenge i strikkekurvene.

Jeg må bli ferdig med mine uferdige prosjekter for nå om dagen bobler det av nye idéer i hodet mitt. Noen av idéene tegner jeg ned etterhvert som de dukker opp og så griper jeg dem fatt når jeg synes tiden er moden for det. Den forrige koften jeg strikket, koften Vinterrose, var også en slik nedtegnet idé som endelig fikk se dagens lys. Nå er det en Dala-Selbukofte som står for tur.
 Navnet kommer av at koften kommer å få visse likheter med disse vottene.
Vi får nå se hvordan det blir til slutt. Jeg er som vanlig optimistisk :-D men det tar jo litt tid før man får se hvordan det egentlig blir.
Det er det som er sjarmen, men også frustrasjonen med håndstrikking. Luften dirrer i spenning her i heimen...
...kanskje litt vel spennende for dalahesten som prøver å gjemme seg inne i det deilige strikketøyet.

Jeg bruker Rauma 3-tråds Strikkegarn og pinner 3 og 3,5 mm. Jeg liker det garnet veldig godt til strikkejakker/kofter. Jeg får så bra flyt på strikkingen med det. Dessuten bruker jeg karbonpiner som er glatte og fine og som på en magisk måte korrigerer strikkefastheten min slik at den blir helt "normal". Jeg strikker vanligvis veldig fast, men med karbonpinner har jeg hittil truffet strikkefastheten hver eneste gang. Det er veldig deilig kan jeg love. Siden jeg strikker på rundpine med utskiftbare spisser har jeg begynt å ha et 1/2 nr mindre pinne på venstre pinne noe som gjør enda kjekkere å strikke (i hvert fall for meg).

Nå er det helg igjen gitt - tenk som tiden flyr! Ha en koselig helg.

7 kommentarer:

  1. Lemon var lekker! Og starten på kofta ser bra ut, daleselbuvottene er et av mine favorittvottemønstre, så gleder meg til å se den!

    Takk for tips om karbonpinnene! Jeg har ikke prøvd dem, men strikker veldig fast når jeg strikker mønster, så kanskje jeg må prøve? Å ha mindre pinnenr på venstre pinne er jo genialt!

    Fin helg til deg! :)

    SvarSlett
  2. Lemon er lækker!
    Og dala-selbu spændende. Tegner du ikke mønstret op og ind i excel før du kaster dig over strikkepinde og garn?
    Jeg har mine sjaler fuldt indtegnet først... så ved jeg, hvordan de kommer til at se ud.... får balance i mønstret... undgår at pille op!

    SvarSlett
  3. Så mye fint du lager , jeg blir helt matt :)

    SvarSlett
  4. Så flott genser du har ferdig strikket! Kjempe spennende strikkeri du har på pinnene der, ha en flott søndag!

    SvarSlett
  5. Jeg er imponert over alt du får strikket! Og litt misunnelig også. Jeg har lurt på Lemon selv, men hadde ikke fått med meg at kanten nederst var slik du viser på bildet. Lykke til med koften, den blir nok flott den også!

    Tone H

    SvarSlett
  6. Å, så flotte begge to. Ser fram til å sjå ferdig kofte. Ha ein fin morsdag :)

    SvarSlett
  7. Så flott Lemon genseren ble! Den står på min strikkeliste også :-)

    SvarSlett