torsdag 30. juli 2015

Fange gode minner og steminger

Minner og stemninger er i grunnen ganske flyktige. Jeg skulle ønske at man kunne putte dem opp i en stemningsboks og lagre dem i all evighet. Helst de gode minnene og stemningene, da. Eller kanskje en boks til hver kategori. Men som vi vet er det ikke så enkelt.

Et minne kan være noe så lite som én farge, én lukt, én lyd, eller noe annet som trigger sansene.

Jeg hadde bursdag i begynelsen av uken. Det var så hyggelig med besøk, hyggelige hilsener og gaver. Gavene er fysiske og de er egne minner i seg selv. Men de små kortene med fine bilder/illustrajoner, søte og vennelige hilsener og vinen (med den flotte etiketten) som jeg kommer til å drikke opp vil, det er ting jeg ta vare på i stemingnsboksen  min.

Forsøk på å fange stemninger og minner inn i strikketøy har etter hvert resultert i en del strikkede plagg og strikkemønstre. Det er blitt gode minner om f.eks. en reise, et menneske, eller noe annet.

Her er et kort jeg fikk av storesøsteren min. Jeg tror det er et vel overveid valg (?) fordi det passer meg perfekt i fargene og stemingen. Om jeg ble inspirert? Jeg skjønte det ikke med en gang, at det var dette kortet som trigget trangen til å plutselig starte på et par nye sokker. Det gikk opp for meg etter at jeg hadde strikket noen centimeter på sokkeskaftet. Ja, ja, det er ikke alltid man skjønner hva man egentlig driver med ;)
Nå er jeg godt i gang med å fange dette gode minnet. Det er en herlig følelse.

11 kommentarer:

  1. Så fina, kommer det bli ett mönster?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jag tror det blir ett mönster :)

      Slett
    2. Behöver du nån som teststickar så gör jag det gärna :)

      Slett
  2. I love the colours for the socks :-)
    xx

    SvarSlett
  3. Super sokker!!! Herlige farger, fantastisk mønster.
    Gratulere deg så mye... sommerklem til deg fra Viola

    SvarSlett
  4. Nydelige sokker, og en fin fargekombinasjon!

    SvarSlett
  5. Jeg opplever vel egentlig ikke nødvendigvis at minner er så flyktige, og stemninger kan jo være en del av dem, - selv om den nok kan være mer "flyktig". Men behovet for å ta vare på dem i en travel hverdag hvor man fort kan glemme den gode stemningen, - ja da skulle jeg gjerne ha puttet dem i en boks og satt dem på pulten for å minne meg selv om hva som er viktig og godt. Å bevare minner og følelser i et håndarbeid- det kjenner jeg godt igjen. Ikke rart sokkene du strikker blir flotte. :)

    SvarSlett
  6. Så fine!!!
    Og artig at det var et kort som var utgangspunktet i fargevalget , uten at du hadde planlagt det. Slik er det vel med oss alle, at vi blir påvirket og inspirerte av ting rundt oss, selv om det i utgangspunktet ikke har med strikking eller noe annet å gjøre.
    Minner eller stemninger skal nytes DER og DA!!!! Og det er vel vanskelig for de helt unge, for de er så opptatt av å ta bilder av øyeblikket, at kanskje noe av stemningen forsvinner, før de i det hele tatt har nytt det.
    Ha en fin strikkeuke Wenhe.
    Ps: grattis med enda en strikkebok. :)

    SvarSlett