onsdag 19. august 2020

Selbu og Selbumønster

«Morsarven»
Kjenner meg igjen i denne statuen i Selbu sentrum ❤

I helgen var jeg i Selbu.

En liten flik av Selbusjøen
Bare det å være i Selbu med den vakre naturen og få se det fine bygdemuseet med den overveldende utstillingen, er vel i grunnen nok. 

Strømper strikket i forbindelse med den nye boken Selbumønster (Anne Bårdsgård, 2020, Museumsforlaget)

Votter strikket i forbindelse med den boken Selbuvotter (Anne Bårdsgård, 2016, Museumsforlaget)
Hele samlingen (ja, det er mange fler...) er gitt som gave til Selbu bygdemuseum

Og nå dere, nå har driftige damer tatt i et tak og gjenopprettet Selbu Husflidscentral etter at Husfliden på Selbu la ned i fjor. De holder til i den samme bygningen som selve bygdemuseet. For oss strikkeinteresserte er det virkelig midt i blinken!
Der helt innerst, holder Selbu Husflidscental til

En herlig museumsbutikk

Som om ikke alt dette var nok: Nå var det hele toppet med boklansering av Anne Bårdsgårds nye bok Selbumønster (2020, Museumsforlaget). 

(Trenger jo ingen bildetekst her: Bildet av boken taler for seg selv)

Jeg har fått æren av å skrive et kapittel med grunnoppskrifter til boken. Det er oppskrifter som er tenk som veiledning og inspirasjon til å ta tak på mønstermangfoldet fra Selbu. Du kan strikke etter oppskriftene og velge blant de mønstre som er foreslått, eller du kan velge et av de andre mønstrene i boken. Følger du retningslinjene i grunnoppskriftene, skal det vær mulig å få til sin helt egne variant. 

Her sitter jeg og beundrer boken og drømmer om hva jeg skal strikke her nest...
Foto: Maria Veie Sandvik, Museumsforlaget

På søndagen ble det blåbærtur i veldig hyggelig selskap. Jeg tok fly hjem med flere liter blåbær i håndbagasjen - det var nytt for meg. De i sikkerhetskontrollen smilte godt når de så hva det var i posen.


PS. Man skulle kanskje tro jeg er sponset, men jeg er bare veldig begeistret. DS.

2 kommentarer:

  1. Så koselig blogg du har skrevet 🙂 kjempefin altså. Flott lesing - og fin reklame, for den fine bygda Selbu 😉 ps, utrulig flott bok!

    SvarSlett