torsdag 28. mars 2013

Bestemor Ellas fine strikkegenser

Jeg har en fin genser som min bestemor har strikket.
 Jeg har sett det samme mønsteret i et retrohefte som Arne&Carlos har laget for Dale garn.
Jeg har dessverre ikke oppskriften.
 Men jeg har laget et diagram...
...som ser slik ut...
...og kan lastes ned som pdf her.

Nå venter skiløypene på meg så:
Se upp i bakken annars får du hål i nacken!

Oppdatert litt utpå kvelden: Jeg fikk en hyggelig kommentar fra Janne G. som gjorde meg oppmerksom på at mønsteret til denne genseren, som faktisk også har et navn: Hurdalskoften, ligger på Sandnes garn sine sider som gratismønster. Her er link til mønsteret. 
Er du interessert i gamle strikkegensere og kofter finner du flere mønstre til «game godinger» her.

12 kommentarer:

  1. For et flott stykke arbeid! Mener også å ha sett Arne og Carlos sin - men den var strikket i mye tykkere garn. De strikket med mye tynnere garn før i tiden.
    God skitur!

    SvarSlett
  2. Denne synes jeg var så fin!! Jeg fant igjen det a&c heftet, men mønsteret var ikke like fint gjengitt der, pluss at fargekombinasjonen her var nydelig!

    SvarSlett
  3. åh, nu blev det ett MÅSTE igen, så otroligt vacker.

    SvarSlett
  4. Really nice sweater :-)
    Have a good Easter!

    SvarSlett
  5. Hei. Bildet av genseren din vekker gode minner. Min kjære oldefar hadde kofte i samme mønster. Jeg husker jeg satt på fanget hans og lot fingrene følge mønstret opp og ned. Jeg leita strikkenorge rundt etter oppskrift, uten hell. Bildet av oldefar med meg på fanget var for lite til å tegne mønster etter. Men så kom en kollega på jobb i en maken kofte. Også den arva, denne hadde hennes mor strikka i forlovelsespresang til faren. Da var jeg ikke sen om å tegne av! Mine ringer, krysser og haker på rutepapir kan ikke måle seg med ditt ryddige diagram. Helt tilfeldig kom jeg over mønsteret til kofta nettopp. En av de store garnprodusentene har akkurat lagt ut en gratis kopi av det opprinnelige mønsteret til kofta som heter Hurdalskofta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Janne, takk for at du delte din koselige historie :)
      Og tusen takk for tipset om mønsteret. Jeg fant det hos Sandnes Garn.

      Slett
  6. For en flott genser bestemora di har strikket til deg! Kjempefint mønster og fargekombinasjoner.
    God påske! :-)

    SvarSlett
  7. Flott genser, og så kjekt at den ble tatt vare på! Skulle ønske jeg hadde noe sånt etter min bestemor :)
    Fortsatt god påske!
    Anette

    SvarSlett
  8. hei, det ser ut som mønsteret til genseren er likt som Hurdals-kofta til Sandnes, det finnes gratis oppskrift på nettet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Mette. Det er så fint at de er å få tak i de gamle mønstrene :-)

      Slett
  9. Hei. Så dette først nå. Har en helt maken en som min farmor strikket til pappa som snart er 80. Min er rød der din er grønn. Et klenodie jeg passer veldig godt på

    SvarSlett