tirsdag 26. mars 2013

Like fin som for 14 år siden

Her for litt siden var jeg innom bloggen til Sylvia, Kanel & Sukker. Hun strikker en jakke med noen mønstersnutter og inspirasjon fra boken Dikt i masker av Solveig Hisdal. Det er en praktbok som jeg aldri blir lei av.

For mange år siden strikket jeg også en jakke hvor jeg plukket og satt sammen forskjellige mønstre fra den boken pluss at jeg la til litt stripemønster. Jeg har strikket samme blomsterborden som Sylvia har valgt til sin jakke.
Stripemønsteret på ermene ble til av den enkle grunn at vi på den tiden hadde ganske mørke vegger og veldig dårlig lys i stua. Noe som førte til at det den vinteren var omtrent umulig å strikke bladmønstret som jeg hadde som bunnmønster på bolen så jeg måtte strikke noe enklere.


Jeg husker at jeg grublet litt på hva jeg skulle finne på oppe ved skuldrene. Jakken ble litt for lang hvis jeg strikket en hel bladbord til. Jeg hadde spart den biten til jeg hadde strikket ferdig ermene. Og du så lur jeg syntes jeg var da jeg kom på at jeg skulle strikke samme striper som på ermene. Men ser du noe rart her?
Jeg bommet på stripemønsteret! På ermene er det én mørk blå med to lysere blå masker mellom. På skulderen er det én mørk maske med bare én lysere blå mellom. Da ergret det meg men nå synes jeg det er litt av sjarmen med jakken.
Jakken er kantet med sorte fløyelsbånd i framkantene og i halsåpningen og blomstrete bånd nederst. Tenk den er 14 år og jeg synes fortsatt den er like fin.

10 kommentarer:

  1. Jättefin kofta har också den boken men har bara haft den till ögonfröjd ännu så länge.Fint med blandningen av olika mönster får nog göra något ur den jag också.

    SvarSlett
  2. Så nydelig den var, har også den boka, skal jammen finne den fram igjen.... ha en flott påske hos deg!

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg strikket den samme!! Men i rødt!! Tror den ligger på loftet!? Strikket den faktisk 2 ganger. Laget samme til en venninne i USA. Likte og liker boka veldig godt!! God påske!! Anne k:-)

    SvarSlett
  4. For en flott jakke! Imponert!

    Ønsker deg en finfin påske!

    SvarSlett
  5. Om något är så snygg är det verkligen tidlös. Jag har också den underbara boken och köpte redan garn till två koftor men stickningen vill ta sin tid.
    Glad påsk önskar
    maliz

    SvarSlett
  6. Veldig enig, den har så utrolig mange vakre flerfargede mønstre.

    SvarSlett
  7. I love the blues! I have the same book and I have been knitting a jacket from it; similar problem, as the top part is done in 2 very light shades, impossible to knit in the winter light!

    SvarSlett
  8. Nydelig jakke, og boka er fantastisk!

    SvarSlett
  9. Hei
    Takk for at du tipset meg om jakken din. Den er nyyyydelig!!!
    Min er ferdig strikket OG montert, MEN jeg har knappestolpene igjen, og det er merkelig det der, at når man er nesten ferdig, så stopper det litt opp!
    Kan det være at jeg har strikket en genser sålenge, tro?

    SvarSlett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett