fredag 19. juni 2009

Forresten: Glad Midsommar!

I dag er det Midsommarafton!
Jeg er oppvokst i Sverige og akkurat denne dagen er en av de triveligste dagene på året. Spesielt når det er fint vær.

Jeg lengter alltid til Sverige på midsommarafton. Men nå er jeg her, hjemme på Bekkestua, og jeg får prøve å gjøre det beste ut av det; Jeg skal ha matjessild med nypoteter, rød løk, gressløk, rømme (egentlig helst svensk gräddfil) og "knäckebröd med smör" til middag. Akkompanjert med øl og en liten "nubbe". Til dessert blir det "blåbärspaj med vaniljsås". Aller helst skulle det ha vært "jordgubbar med gräddmjölk" men jeg har ikke kjøpt inn det.

Dalahästen er en av mine favoritter. Den står på hedersplassen; på pianoet her hjemme og lyser opp i stua, sommer som vinter. Det er en ekte gammel dalahest som garantert er laget i Sverige. Nå til dags er det mange billige varianter som produseres i østen. Det vil ikke jeg ha. Jeg var heldig og fant denne i en bruktbutikk/antikkhandler i Sverige i fjor. Jeg bladde glatt opp SEK 250,- for å få den. Jeg anser at det var et fynd ;o)

Til kaffen i kveld skal vi ha disse fine "dammsugarna" (punchruller) som jeg fant på IKEA i dag. Det blir nok koselig her hjemme også.

2 kommentarer:

  1. Herlige kaker :D
    Jeg bytter gjerne vår 17.-mai mot deres Midtsommer NÅR SOM HELST!

    SvarSlett