torsdag 11. februar 2010

Superergonomiske heklenåler

Jeg har flere ganger referert til mine supre heklenåler Clover Soft Touch som "de beste heklenåler jeg har brukt". Men jeg har også et ikke helt ubetydelig antall vanlige heklenåler fra før av. Disse ligger bare og blir aldrig brukt lengre fordi jeg får krampe i hånden av å bruke dem.

Her forleden dag satt jeg og surfet litt og begynte å søke etter en annen type heklenåler jeg har hørt om, som om mulig skulle være hakket bedre enn Clover Soft Touch. Jeg fant ingen nettbutikk som lagerførte dem.

Men det som bedre var; jeg fant ut at man kan lage egne ergonomiske håndtak til sine vanlige heklenåler. Jeg tenkte først: "Jeg trenger jo ikke så mange flere ergonomiske heklenåler siden jeg jo har de fleste størrelser fra 1,5 mm og oppover (jeg mangler faktisk 2,25 og 2,75 mm)." Men jeg kunne ikke få tankene vekk fra dette og måtte bare dra til hobbybutikken og kjøpe litt Fimoleire for å prøve det ut.

Sagt og gjort, eller tenkt og gjort!

Tidligere i kveld satt jeg rødglødende og kanskje litt overivrig og knadde leire og formet rundt mine gamle heklenåler. Siden jeg aldri har gjort dette før, og ikke vet helt hvordan det kom til å bli, laget 3 stk først. Som man kan se, dekker håndtaket stedet der hvor størrelsen opprinnelig vises på nålene, så det måtte løses på en eller annen måte. Jeg prøvde først, uten særlig stort hell, å prege tallet inn i leiren. Det ble til at jeg laget tall av supertynne trille-remser av leiren. Det ble kanskje ikke det vakreste jeg har sett, men godt nok. Det må nok mer trening til for at det skal bli helt bra ;o) Leiren (heklenålene+leiren) må herdes i ovnen i 130 grader i ca 30 min.

Disse håndakene er helt perfekte for mine hender. Tommelgrepet er på riktig plass og nålen ligger supert inni hånden. Jeg vet ikke hvor slitesterkt dette er, det vil tiden vise, men jeg er optimist og ser for meg at jeg vil ha glede av disse fargerike og forfriskende heklenålene leeeenge.

Hvis du har heklenåler du kan avse og som du ønsker å gi en liten ansiktsløftning anbefaler jeg dette på det sterkeste. Her er det bare fantasien som begrenser mulighetene, både når det gjelder farger og form. Man kan man jo forme akkurat som man ønsker. Og hvis det er noen som plages med stive og vonde fingre/hender kan man jo f.eks. lage et litt kraftigere håndtak så det blir litt mer å gripe i.

Jeg synes dette er en flott gaveidé. Men dersom du lager til noen annen enn deg selv bør jo passformen være litt "universell". Vi er jo heldigvis ikke støpt i samme form :o) og det må man jo ta hensyn til.

Nå skal jeg løpe ned i stua og hekle litt ;o)

Ps. Jeg ble litt godtesyk av dette...er det den rød-hvite polkagris-heklenålen som forvirrer meg? ;o)

2 kommentarer:

  1. Genialt, Egon! Ærlig talt, hvorfor har ingen tenkt på dette før??? De er jo knallfine å se på også - i motsetning til Cover-nålene, som er gode, men stygge. Man MÅ jo bare hekle litt med sånne nåler! Helt sikkert godt for humøret også!

    SvarSlett