lørdag 18. juni 2011

Blått er flott

Det er rart med det, men jeg (og mange andre med meg tror jeg) blir aldri lei av å lage Ting til kjøkenet. Jeg har f.eks. en eske med bare nye og ubrukte grytekluter. Plutselig trenger man en liten gave....eller rett og slett vil fornye gryteklutene i kjøkkenskuffen...eller bare henge opp noen til pynt ;) Så spørsmålet er om man noensinne kan få for mange....
Disse grytene er enklest mulig. De er heklet med staver. 12 staver på første omgang, så øker man 12 staver på hver omgang. Baksiden er ensfarget. Og skjell-kanten rundt: *hopp over en maske, 5 staver i neste maske, hopp over 1 maske, 1 fastmaske i neste maske*, gjenta *-* omg ut.
Jeg tror jeg har laget en optimal oppvaskklut. Dessuten tror jeg at, hvis man lager en større utgave, vil dette vil fungere utmerket som et håndkle.

Superenkelt! Har du lyst å prøve du også? Så her gjøres det:
Legg opp 51 luftmasker.
1. omgang (omg): 1 fastmaske (fm) i 3.e masken fra nålen, *1 luftmaske (lm), hopp over 1 maske (m), 1 fm i neste m*, gjenta *-* omg ut. Snu arbeidet.
2. omg og alle følgende omganger: 2 lm, 1 fm med nedtak om (rundt) første lm-bue fra forrige omgang,  *1 lm, 1 fm om lm-buen fra forrige omg*, gjenta *-* omg ut.
For å ha litt kontroll; det skal være 25 fm med tilørende lm mellom på hver omg.

8 kommentarer:

  1. Så flotte kopper ... og ser du har funnet brett ... Jeg skal strikke håndkle(r) og vaskekluter gjennom Europa. MÅ ut å kjøpe garn ;-)

    SvarSlett
  2. Kjempefint! Hvilket garn bruker du på koppklutene?

    SvarSlett
  3. Flotte grytekluter i nydelige farger !
    Hm.. må visst hekle slike jeg også. Takk for titten. ;)

    SvarSlett
  4. Fine! Disse likte jeg. Har kommet i en gryteklut-stim nå, og det er gøy å lage litt forskjellige!
    God helg!

    SvarSlett
  5. Elin: Jeg har brukt Drops Safran og heklenål nr 3,5 mm.

    SvarSlett
  6. Så fine! Nå fikk jeg lyst til å legge opp til noe nytt med ei gang...

    SvarSlett
  7. Eg likte godt kluten din. Faktisk så godt at eg har hekla ein og er i gang med nr. 2! Gryteklutane er også veldig fine!

    SvarSlett
  8. Så fine klutar! Eg er i klutemodus sjølv no (sjå bloggen min), så desse blir nok prøvde, ja!

    SvarSlett