torsdag 12. juli 2012

Små, søte og enkle picoter

De av dere som kjenner meg vet at jeg ofte lurer over hvordan ting er konstruert. Det gjelder både store og små ting. Og rett som det er prøver jeg å gjenskape noe av det jeg ser.

Nå i det siste har jeg studert noen hekleting. Det jeg har sett på noen ferdigheklede duker, som man for øvrig kan kjøpe veldig rimelig, er en underfundig picotkant. Jeg har aldri sett den nevnt i noen oppskrift. Kanskje er den helt ordinær, men ikke for meg.... Det jeg liker med den er at den hekles i ett med den siste omgangen. Dvs. at den ikke hekles på til slutt som en egen omgang. Det gjør at den blir litt nettere enn en vanlig picotkant. Og det beste , syns jeg, er at den ligger pent. Med det mener jeg at den ligger flatt, i motsetning til vanlige picoter som kan ha en tendens å bøye/krølle seg mot fremsiden.

Se på denne lille brikken jeg hekler på nå. Nå er jeg igang med den siste omgangen som består av staver og picoter.
Enkelt forklart foregår det slik: hekle *1 stav (se bilde 1.), 2 luftmasker (se bilde 2.), 1 fastmaske om staven (se bilde 3.); gjenta fra *.
1. Hekle 1 stav.

2. Hekle 2 luftmasker.

3. Hekle 1 fastmaske om staven.
Gjenta 1-3.
Prøv du òg da vel, det er ikke vanskelig ;)

9 kommentarer:

  1. Genialt !!! Det må jeg jammen prøve !
    Fikk faktisk lyst til å hekle samme brikken som deg. Tror
    jeg skal klare det ut ifra bildet ditt. ;)

    Du er flink !

    SvarSlett
  2. En meget fin lille hæklet picotkant! Hæklede mellemlægs/bakkeservietter er skønne at have.

    SvarSlett
  3. Så flink du er :-) Snill også, som deler med oss andre:-) VAKKERT! Hmm..trenger jeg si mer ;o) Klem

    SvarSlett
  4. Den skal jeg jammen prøve, jeg som skal hekle 100-vis av brikker og håndklær i ferien :-) Snill du !! Og med ICE ombord kan jeg være på nett hele tiden .. ingen løse oppskrifter ... Me like :-)

    SvarSlett
  5. Takk for tipset,og for fin blogg:)

    SvarSlett
  6. Så flotte små brikker! Kjempefin picotkant! Men resten av brikken da Wenche? Kunne gjerne tenkt meg å heklet hele brikken jeg i flere eksemplarer som tallerkendempere til en av svigerdøtrene mine! Hvor finner jeg den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det kommer en slags oppskrift om ikke så lenge ;) Jeg holder på og lager et diagram. Det er litt knotete, så det går langsomt - og jeg kan ikke garantere at det blir særlig lesbart. Vi får se.

      Slett
  7. Snedig! Den skal jeg legge meg på minnet. Takk for at du deler!

    SvarSlett