fredag 12. oktober 2012

Kan man bli sterk av ull?

Ja om man kan! Jeg vet fordi jeg går på kurs i Bærum Husflidforening og lærer meg å lage tovede ulltøfler.
Jeg har aldri våttovet, som det visst nok heter, før. Det er skikkelig morsomt. Det er ikke noen latmannsjobb kan jeg love, det er liksom litt som styrketrening. Trening først og fremt for hendene, men også for armene. Helt supert - glede og nytte i en skjønn forening ;) Så det er jo litt trening for sjelen også.
Kurset går over 3 kvelder og vi skal lage et par tøfler hver kveld, altså 3 par tøfler. Men jeg tror kanskje jeg skal lage noen hjemme også etterhvert. Det er litt hjemmelekse mellom kurskveldene som består i å sy på såler under tøflene og eventuelt brodere litt på tøflene hvis man ønsker det.
Tidligere i dag sydde seg på sålene. Det krever sin kvinne det også skal jeg si deg. Jeg merker det i hendene nå i kveld. Broderingen på og rundt hjertene tar jeg når jeg er fullt restituert etter denne styrketreningen.

Ha en hyggelig kveld og en riktig fin helg.

Ps. Jeg har sperret for kommentarer på dette inlegget fordi det ble bombardert av spam. Ds.

7 kommentarer:

  1. Synes det kan komme et par med no grønt på etterhvert :-) du vet hvem det hadde passet til håper jeg :-) ha en fin helg og klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Grønt - tenk at jeg ikke tenkte på det ;)

      Slett
  2. Underbara. Men hur gör du sulan - och av vad? Jag såg att man nu kan köpa "halksmulor" och limma på filttofflor. Finns på (vad jag vet) Slöjdmagasinet som har webshop men också öppnat en butik i Stockholm. Ska dit snart och göra plånboken orolig...

    SvarSlett
    Svar
    1. Sulorna är någon slags heltäckningsmatta som kursläraren har skaffat hos en matt-/golvförhandlare. Det är visst vikigt att "luggen" går åt rikigt håll, och jag tror den går bakåt, för att man inte ska halka. Men först och främst syr man på sulor för att tofflorna ska bli slitstarka :)

      Slett
    2. Förresten; vad spännande med en egen "slöjdmagasinetbutik". Dit ska jag också nästa gång jag ska besöka min syster :D

      Slett
  3. Så flotte de var!
    Jeg har et koselig minne fra jeg var lita jente, sånn ca i femårs alderen. Da var jeg med min mormor på besøk til kona på nabogården. Der satt de sammen rundt kjøkkenbordet og laget tova tøfler. Husker de brukte "lester" som de formet den våte ulla rundt. Dette gjorde de nok mer av nødvendighet enn som hobby på den tiden. Det var heller ikke pynt på, men varmet gjorde de nok:=)
    Ha en fin helg! Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser det for meg ;) Herlig minne. Og det lukter jo så godt av grønnsåpe når man tover også.

      Slett