mandag 25. mars 2013

Smart felling med heklenål

Nettopp det å felle av maskene i et strikketøy kan være ganske kritisk. Det kan bli for stramt, for løst eller ujevnt. Det er som med dette at selve finishen på strikketøyet har mye å si for helhetsinntrykket. Det er omtrent som en som har et nydelig hår er blitt skamklippet for å sette det litt på spissen ;)

Jeg bruker ofte en heklenål til å felle maskene. Jeg bruker i stort sett en heklenål med samme tykkelse som strikkepinnene jeg har brukt. En sjelden gang kan det være bedre med en tynnere eller tykkere, men man må bare prøve seg frem. Det som er fordelen med dette, synes i hvert fall jeg, er at det er mye lettere å få de felte maskene like store og passe faste. Dessuten innbiller jeg meg at det er raskere.

Hvis du er interessert i dette kan du se på bildene nedenfor hvordan jeg gjør det. Det er ikke noe hokuspokus i det hele tatt.
  1. Heklenålen stikkes inn i den første masken som skal felles. Her har jeg allerede felt noen masker, men prinsippet er det samme

  2. Stikk heklenålen inn i første masken på venstre strikkepinne.
  3. Løft masken av venstre strikkepine.
  4. Ta et kast på heklenålen.
  5. Trekk garnet gjennom begge løkkene på heklenålen = én maske felt.
  6. Gjenta punktene 2-5 til alle masker er felt.
Og tenk at nå er dagene lengre enn nettene, er ikke det deilig å tenke på?

Jeg ønsker alle en fortreffelig dag :)

6 kommentarer:

  1. Så genialt! Jeg blir vil tro det er lettere å få det jevnt om man gjør det på denne måten. Det skal jeg jammen prøve neste gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er så greit. Håper det funker like bra for deg som det gjør for meg :)

      Slett
  2. Så smart!
    Dette skal garantert prøves:)

    Ha en fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er ikke så dumt skjønner du ;)
      Ha en fin påske du også.

      Slett
  3. Tack för tippset!
    Med hälsningar
    maliz

    SvarSlett
  4. Har lest om dette allerede, og det bør nok prøves ut en gang. Flott step by step! Samme gjelder hvis du plutselig ender opp med for lite garn til å felle av, da er det kjekt å vite at du slipper å rekke opp for å fullføre prosjektet:) Ha ei fin påske!

    SvarSlett