onsdag 11. september 2013

Eple, pannebånd og sokker

Mens det ensomme eplet venter på å få dele plassen i kurven med resten av årets eplehøst, dvs de som ikke skal bli til eplemos da, forbereder jeg meg for kjøligere dager.
Det vil ikke si at jeg ikke setter pris på de varme og fine dagene som har vært men vi vet at det ikke er noen vei utenom høst og vinter og da gjelder det å se det fra den lyse siden.
Høstaktiviteter som å lage eplemos, strikke varmende plagg, gå fine turer og nyte vakre farger rundt omkring er fine greier ;)
I går kveld strikket jeg disse pannebåndene, eller ørevarmere, eller egentlig begge delene. De er raske å strikke må jeg si. Disse er strikket i Nepal fra Garnstudio på pinne nr 4,5 mm. Oppskriften fant jeg i boken Strikkelyst.
 De sitter utrolig godt på hodet og tetter fint rundt ørene.
Det beste av alt er at de er så smale bakerst. Det gjør at håret ikke kommer i klem eller blir dyttet oppover som jeg synes mange pannebånd har en tendens til å gjøre. Det gikk med kun 32 g garn til et pannebånd. I oppskriften var det også en heklet rose som skulle settes på pannebåndet. Jeg hoppet over denne detaljen men hvis en vil ha det må en regne med å bruke litt mer garn. Jeg er sikker på at jeg kommer til å lage flere slike. Det er perfekte små gaver og så får man brukt små slanter av restegarn.
Når jeg først er i gang har jeg også lyst å vise de seneste sokkene jeg strikket etter de er vasket og blokket.
På disse sokkene gjorde blokkingen susen!

10 kommentarer:

  1. Flotte pannebånd og deilige sokker; begge deler blir sikkert veldig bra å ha i höst ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt sikkert 😀 håper det blir en stund til det blir nødvendig å bruke dem.

      Slett
  2. kjempefine pannebånd! Jeg er veldig glad i den boka, men noen ganger må man se noe ferdig strikket av noen andre for å legge merke til det!
    julegaver ja... ;) smart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja slik er det. Vist er det er hyggelig å få og gi inspirasjon til hverandre😊

      Slett
  3. Åå, så fine! Hva har du strikket sokkene i og hvilket mønster? Nydelig farge!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sokkene er strikket i Cascade Heritage. Det virker å være et fantastisk garn. Det er blankt og smidig men jeg vet ikke noe om slitestyrken ennå siden det er første gangen eg har strikket med det. Mønsteret har jeg knotet sammen selv. Jeg kan sende det til deg hvis du gir meg e-postadressen din. Du kan sende den til meg på e-postadresse som er wroald(punktum)blogspot(krøllalfa)com.

      Slett
    2. Så hyggelig, det vil jeg gjerne! Sender en mail. God helg til deg :)

      Slett
    3. Ops! Jeg skrev feil e-postadresse :-|
      Riktig adresse er wroald(krøllalfa)gmail(punktum)com. Beklager.

      Slett
  4. Herlig er dette pannebånd og du kan regulere passform veldig bra.
    Jeg har boken ikke, men jeg vil probere med din strikkebild. Tusen takk.
    Til oss er høst med alle gaver også - epler, plommer, pære og hyllebær - det er herlig i kjøkken nå. Ha en fin torsdag. Hilsen fra Viola.

    SvarSlett
  5. Smart pannebånd! Jeg må grave frem den boken igjen - det står mye fint i den. Skal prøve å strikke pannebåndet i Cotinga, tror jeg, siden jeg har det på lager... :-)

    SvarSlett