fredag 27. september 2013

Innhøsting

I går plukket jeg epler. Akkurat da jeg var ute for å plukke ble det skikkelig surt og kaldt og det regnet for fullt. Jeg ble våt og kald så dermed gikk det ganske fort unna med innhøstingen. Alle små «skrukkeepler» fikk henge igjen på treet. Hvis jeg venter en uke kanskje de vokser seg til ;)
Eller små og små fru Blom … alle disse eplene er i stort sett ganske små … altså er eplene som henger igjen på treet veldig små.
Uansett størrelse – eplene er kjempefine til å lage eplemos (som blir fint rosa), eplegrøt og eplekaker med. Hvis man skal spise dem må man være forberedt på at de er harde og litt i overkant syrlige.
Nå, siden dette er en håndarbeidsblogg og jeg er igang med å skrive dette innlegget, er det ikke helt unaturlig å vise frem litt strikketøy også.
Koften vokser. Ermene er ferdig strikket opp til ermehullet og venter på at bolen skal komme like langt slik at de kan samles i en skjønn forening dvs. rundfellingen/bærestykket.
Jeg har måttet tenke hardt på hvordan jeg skal få til mønstret på bærestykket. Det er ikke bare bare når man helst bør ta hensyn til lusene som skal koordineres med resten av mønstret. Jeg glemte å ta det med i beregningene da jeg snekret sammen «oppskriften». Etter å ha knottet i vei på kalkulatoren og tenkt fram og tilbake tror jeg at jeg har kommet frem til hvordan jeg skal løse det. Vi får se om det blir bra. Jeg regner med at jeg kommer til å annonsere resultatet her på bloggen om litt. 

6 kommentarer:

  1. Det blir helt sikkert bra! Koften minner meg om noen jeg husker fra min barndom. Det er ikke så ofte man ser lus som står "vinkelrett" ovenfor hverandre, som regel er det "diagonalt" (muligens litt dårlig forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener). Syns det blir veldig fint!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skjønner presis hva du mener. Det er gøy med litt annerledes lus...det er nesten verdt en studie i seg det ;-)

      Slett
  2. Tror koften kommer til å bli flott. Det lille jeg kan se av mønsteret ser i alle fall veldig bra ut. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Jeg er nesten ferdig med kosten nå og det ser fortsatt lovende ut.

      Slett