mandag 9. desember 2013

Sokker på pinnene og et lite hjerte

I disse tider er det liten aktivitet på mange håndarbeidsblogger rundt omkring. Min blogg er ikke noe unntak ;)
Det er mye som foregår "bak kulissene", som ikke kan vises frem, og det er mye annet enn blogging som opptar folks fritid nå i forjulstiden.
Jeg strikker uansett alltid og her kan jeg vise frem et par sokker som er på pinnene.
De strikkes med garnet DSA Sterk på pinner 3 mm. 
Disse skal en herremann få så derfor har jeg lagt opp 64 masker (m). Opplegget er med mørk grå tråd. Jeg byttet så over til lys grå tråd og strikket 2x2-vrangbord i 15 omganger (omg). Så strikkes resten av skaftet og oversiden av foten med mørk grå i vaffelmønster som er det samme som å strikke 2 omg hvor alle m strikkes rett, og 2 omg med 2 rett 2 vrangt.
Hælen strikkes over halvparten av maskene = 32 m. Denne hælen er av det forsterkede slaget med noen masker riller ytterst. På hælens første omg minsker jeg 1 maske (ca midt på) for å få et odde antall masker pga strukturmønsteret på hælen. Strikk slik: Løft 1. maske løst av (vrangt), strikk 2 m rett, *løft 1 m løst av (vrangt med tråden bak), 1 rett; gjenta fra * til 3 m gjenstår, strikk de siste 3 m rett. Snu, løft første m løst av (vrangt), 2 m rett, strikk vrangt til 3 m gjenstår, strikk de siste 3 m rett. Gjenta disse to omg til hælen er passe lang. Hvordan man "snur" hælen er en smaksak. Jeg strikker som regel kilehæl, det er det jeg har gjort her.
Resten av foten unntatt tåpartiet skal strikkes med mørk grått. De lysegrå partiene har jeg tatt med for at jeg skal få et par herresokker ut av de 2 mørke grå nøstene jeg hadde. Det er som regel ikke nok med 2 nøster DSA Sterk til et par mannfolksokker (i hvertfall de litt større størrelsene) og da er det jo kjekt å putte inn litt kontrastfarger for å spe på og fint blir det jo også.
Jeg ble så inspirert av annepålandets julekurver at jeg har funnet frem bok,saks og papir. Dette er det første hjertet. Jeg var så nøyaktig jeg kunne da jeg kopierte fra boken og overførte på papir og jeg klippet med stor presisjon og forsiktighet, men det ble ikke så perfekt som jeg hadde forestilt meg at det skulle bli. Men det er uansett fint som det er synes jeg - fint nok :-)

Ha en fin uke.

9 kommentarer:

  1. Denne hæltypen har jeg ikke prøvd før, men skal teste den ut på neste par sokker som strikkes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja prøv den ved neste anledning. Det er en veldig kjekk hæl :D

      Slett
  2. Det var reale, fine sokker!
    Flott julekurv også! Min erfaring er at uansett hvor nøye du klipper, så blir det uansett litt skjevt til slutt. Men det er jo litt av sjarmen! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sokkene er ferdige nå og de ble så fine som bare det ;-)
      Jeg fant også ut at det i grunnen er litt fint at hjertene ser litt skakke ut. Ellers kanskje folk kunne tro at de var kjøpehjerter!

      Slett
  3. Gledelige hilsen jeg sender deg Wenche. Interessante sokker du strikker. Hael jeg kjenner ikke, kanskje jeg lager... du mener det er veldig kjekk :-) I dag jeg har veldig hyggelig, vi ville til julemarked og jeg liker veldig. Klem fra Viola.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Viola :) Håper du hadde en fin dag på julemarkedet.

      Slett
  4. Supre herresokker og et flott mønster!
    Jeg liker også å strikke forsterket hæl, det er både praktisk og fint.

    SvarSlett
  5. Jeg liker veldig godt det mønsteret, flotte sokker :)

    SvarSlett
  6. Holder på med slike sokker nå, og har lyst til å prøve din type hæl. Kjempeflotte sokker forresten!

    SvarSlett