lørdag 16. august 2014

Vakre votter

Jag har fått meg en ny bok! Den er utrolig flott hvis man er interessert i mønsterstrikkede votter. Det er boken Latvieša Cimdi av Maruta Grasmane.
Jeg så boken hos Annemor Sundbø da jeg var og så utstillingen hennes i Ose i ferien. Hun hadde den ikke til salgs men jeg fant den på internett i en Estisk bokhandel, Krisostomus. Boken kom i posten før det hadde gått en uke. Jeg elsker den!
Boken er på latvisk men det spiller ingen rolle. Her er det diagrammer og farger som er interessant ;-)  Men når det er sagt så står det faktisk et engelsk sammendrag bakerst i boken. Der er det kort forklart om de forskjellige områdene og deres vottetradisjoner.
Disse synes jeg er veldig, veldig fine. De er fra Latgale.
Boken er delt inn etter de forskjellige regionene i Latvia. Det er 187 forskjellige vottediagrammer i boken. Tenk på det du! Blant 187 forskjellige vottemønstre burde man klare å finne noen votter som faller i smak.
Tenk å kunne hente inn ved i vinter med disse vakre vottene.

Slik er det stelt med meg for tiden. Jeg har nok hatt litt vel høye tanker om mine ferdigheter med kjøkkenkniven :( På legevakten sa de at nettopp dette er en veldig vanlig skade, så pass dere for knivene på kjøkkenet dere. Dette er skikkelig irriterende og ugreit. Jeg knoter litt med strikkingen men jeg er jo på en måte avhengig av det så jeg trener inn nye teknikker - og det går på et vis.

11 kommentarer:

  1. Så vakker! Jeg har hatt lyst på den lenge, og linken din var da perfekt til å bare bestille straks! Jeg fikk ikke opp portoforslag, forresten?

    SvarSlett
    Svar
    1. De tok 14 Euro for å sende boken. Det var nok ikke noen alternativer å velge mellom når det gjaldt forsendelsesmåter....

      Slett
    2. Boka er kommet i hus! Hurra! Igjen, takk for tipset. Den er vakker.

      Slett
    3. Så bra! Skynd deg å se så mye du orker i den før mandag 8-)

      Slett
  2. Ser at dette er en flott bok! Ha en herlig søndag1

    SvarSlett
  3. Her var det mye fint! På votten på det nederste bildet ser det ut til at det er fire farger samtidig. På pinner 1,5, kanskje, om ikke enda tynnere? Pytt pytt...
    Da må du nok få av bandasjen først... ;-)

    SvarSlett
  4. Åh den så spennende ut, misunnelig :)

    God bedring har nok opplevd det samme :( Men det går heldigvis over

    SvarSlett
  5. Det ser ut som en inspirerende bok! God bedring til fingeren! Jeg syns det er forstyrrende med et plaster på hånden, så jeg ser at denne bandasjen kan by på utfordringer.... Håper den kan tas av snart :)

    SvarSlett
  6. Så fantastisk flott bok da! God bedring med fingeren din! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett