søndag 7. april 2019

Rosekofte i bomull!

Jeg har Rosekoften i ull. Oppskriften finnes i boken Inspirerende norske strikkemønstre
Bilde fra da jeg rigget til før bokpresentasjon på Sund folkebibliotek på Sotra.
Rosekoften er for tiden min absolutte favorittkofte. Den er så anvendelig og feminin, samtidig er den ganske tøff, synes jeg.  Jeg har den i to fargevarianter.

Plutselig ble jeg våryr og fikk lyst å prøve å strikke den i bomull også, så det gjør jeg nå.
Og nettopp på grunn av at dette er bomull strikker jeg vrangbordene med pinne nr 2,5 og 1 r, 1 vr i stedet for 2 r, 2 vr som det står i oppskriften. Det er for at vrangborden skal få bedre “hold” og bli elastisk nok. På bolen har jeg lagt opp like mange masker som det skal være etter økningene 
rett etter vrangborden og øker derfor ikke etter vrangborden - noe som ikke har med bomullsgarnet å gjøre, men kroppsfasongen min 😅 

På grunn av at det er annen type vrangbord blir knappestolpene på 10 m, istedet for 11 som det er i oppskriften. 

Jeg har lagt opp 8 klippemasker. Det er best å være på den sikre siden når man skal klippe i plagg strikket i annet enn ren ull 😉


På mønsteret bruker jeg pinne nr. 3,5 mm.


Garnet er Hillesvåg Luxor bomullsgarn som er blankt og fint. Det er et kabeltvunnet, mercerisert garn. Fargene jeg bruker er lys gråblå og kobber.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar