søndag 15. september 2019

Fjonge vanter til fine frøkner og fiffige fruer

Jeg fikk plutselig dilla på å strikke fingervanter! Og jeg da, som har så mange votter at det holder for resten av in levetid (tror jeg...). Nå syntes jeg plutselig at det kunne passe med noen ensfargede fingervanter - og gjett hva? Det var ikke en så dum tanke, faktisk: De er litt tynnere enn mønsterstrikkede votter så de passer fint nå på høsten og sikkert litt ut i november. Dessuten kan de strikkes opp i alle mulige farger. Jeg har brukt ca. 55-60 gram garn til hvert par (i største størrelse), så her er det potensiale til å få brukt opp noen restegarnsnøster.

Det første paret har jeg kalt Høstvisa. De er kalt opp etter sangen «Høstvisa», en finlandssvensk sang med melodi av Erna Tauro og tekst av Tove Jansson.
Skynda dej älskade, skynda att älska, dagarna mörknar minut för minut...
Slik lyder refrenget, er det ikke vakkert?
Jeg har strikket dem med garnet Ask, fra Hillesvåg ullvarefabrikk i den superfine fargen Mørk flyblå.

Det neste paret er «Høstfest». Her er det ikke noen vakker sang som var inspirasjon men rett og slett selve Høsten, som jeg er så glad i!
Disse er strikket i Rauma Finull Pt2 i fargen Elefantgrå. Her nedenfor ser du ytterligere et eksempel, også de strikket i Finull Pt2 i en fin sitrongul farge.

Lurer på hvilken farge neste par blir strikket i? Muligens det heller mot noe grønt...

Oppskriftene kan kjøpes i ravelrybutikken min (klikk på lenkene nedenfor):

4 kommentarer:

  1. Kjempefine finger-vanter! Lenge siden jeg har strikka det, så kanskje jeg skulle prøve meg igjen? Synes de gule er så stilige!

    SvarSlett
  2. Ja, gjør det! Jeg synes selv de er et så hyggelig strikketøy :)

    SvarSlett
  3. Så fine, og så flotte fargar :)

    SvarSlett