torsdag 6. oktober 2011

Samme mønster, forskjellige størrelser

Det er ikke noen nyhet at man kan justere størrelser på strikkeplagg ved valg forskjellige garn og pinnestørrelser. Her er et eksempel hvor jeg har brukt det samme mønsteret og maskeantall, men fått helt forskjellige størrelser.
På den større votten er det brukt Rauma 3-tråds Strikkegarn og pinner nr 2,75mm. Det ble nok en litt liten herrestørrelse. Hadde jeg valgt pinner nr 3mm hadde det endt opp med en normal herrestørrelse. Den mindre votten er en middels damestørrelse. Den er strikket i Rauma 2-tråds Gammelserie med pinner 2,5.
Inspirasjon til de fine (syns jeg selv da...) mansjettene har jeg fått hos Muffins Verden og hennes flotte brudevotter.
Flettebordene som er brukt her er det vanlig å finne på baltiske votter. I begynnelsen når man skal lære seg denne teknikken kan det virke litt plundrete, men man kommer fort inn i det. Det er i stort sett samme teknikk man bruker når man strikker tvebandstrikk.

5 kommentarer:

  1. Nydelige! Flott kombinasjon med mansjett og latviske fletter er jeg svak for på votter. Minner meg på at jeg burde ta frem vottebøkene mine igjen, det er så mye vakkert, og votter er nydelig å få i gave.

    SvarSlett
  2. Ja ikke sant, garn og pinnetykkelse er helt avgjørende for størrelsen. Synes de flettebordene er så søte, men du og du som det tvinner garnet! Vottene dine ble iallfall kjempelekre!

    SvarSlett
  3. Å, så fine! Lekkert med fletter og farget mansjett - gir mer liv til votten. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Elsker detaljerne..især fletterne , man skal lige øve sig , så er det slet ikke så svært.

    God week end

    SvarSlett