søndag 5. februar 2012

Bilde av pyntesokkene

I går kveld lovet jeg å legge ut bilde av pyntesokkene jeg strikker på.
Jeg har tenkt å bruke dem til mer enn pynt, bare så det er sagt ;)
Nederst i forrige innlegg finner du diagram til hælen jeg har strikket (den er ikke en del av mønsteret).
Oppskriften er fra seneste utgave av LevLandlig.
Jeg koser meg virkelig med å strikke disse sokkene. Og det kribler i hodet av nye idéer til varianter på på pyntesokker. Man kan jo bruke masser av forskjellige fine border.


7 kommentarer:

  1. Kjempefine !!!
    Fine farger. Måååå lage slike jeg også.

    Takk for inspirasjonen !

    SvarSlett
  2. Det var fine sokker! Er det siste nummeret av Landliv? Det må jeg få tak i. Fikk lyst til å strikke meg et par sånne til tøfler.

    Jeg har strikket mange sokker i Sterk. Det er godt og varmt, og holder bra. Bruker man sokkene i støvler eller sko, vil de tove litt på hælen, men det gjør jo ikke noe.

    SvarSlett
  3. Så fine sokkar! Trur eg må kjøpe det bladet!

    SvarSlett
  4. Hei!! Jeg har også sett på de sokkene!! de er søte!! Spesielt med stjerne på hælen!! AnneK:-)

    SvarSlett
  5. Kjempefine ble de. Sokker er ikke helt min greie av en eller annen grunn, men kanskje det blir et par i løpet av året allikevel?

    SvarSlett
  6. Som alltid - hyggelige kommentarer :) Jeg blir så glad for det.

    Annepålandet og Strikkemor(o): Dere er jo begge drevne sokkestrikkersker og trenger strengt tatt ikke å kjøpe bladet for å strikke slike sokker. Det er egentlig helt vanlige sokker bare at de har en mønsterstrikket kant som skal brettes ned.
    Sokkene er strikket på pinner 3mm med 60 masker i selve sokken mens pyntekanten er på 70 masker. Finn en fin mønsterbord som vil passe som pyntekant (eller se på bildet). Strikk borden, så en brettekant som kan være enten en hullrad (2 r sm, 1kast), eller rett og slett en vrang omgang, og etter det 4-5 omg glattstrikk hvor maskeantallet justeres ned til det antall masker som skal være i selve sokken. Vreng så arbeidet (fordi brettekanten skal jo brettes ut mot retten etterpå) og strikk en vrangbord og resten av sokken akkurat som du strikker en vanlig sokk. Lengden på vrangborden skal være 2-3 cm lengre enn pyntekanten (målt fra brettekanten).

    Torirot: Ja, strikk deg et par sokker! Da slipper du jo til og med å strikke tommel ;)

    SvarSlett
  7. Takk! Her er jo alt man trenger å vite!

    SvarSlett