onsdag 26. september 2012

Et spenningsmoment

I et tidligere innlegg har jeg fortalt om denne strikkejakken jeg startet på mest fordi jeg trengte et bil- og TV-strikketøy.

Jeg hadde kun 4 hesper á 100 g (Hifa Ask 2-tråds) til rådighet og visste at det kunne bli litt i minste laget. Men jag har strikket jakken tdligere. Den gangen brukte jeg Rauma Finull og den jakken veier 368 g med knapper og alt, så jeg tok sjansen på at jag hadde nok garn. Siden denne jakken er strikket sidelengs er det ganske enkelt å forutsi antatt garnnmengde etter hvert som arbeidet vokser. Og da jeg hadde kommet halveis på bolen kunne  jeg senke skuldrene og konstatere at jeg hadde tilstrekkelig med garn.
Jeg har gjort noen små endringer undervies. Bl.a. har jeg strikket et enkelt hullmønster i stedet for dobbel perlestrikk i noen felter som går på langs på forstykkene og bakstykket. Det var pga. at dobbel perlestrikk ikke kom helt til sin rett med dette garnet og denne fargen - det så rett og slett rotete og ujevnt ut. Dessuten, ettersom jeg strikker så innmari fast, har jeg lagt til noen ekstra riller her og der.

Så ble det noen ufrivillige "endringer" også!
Som jeg nevnte ovenfor er jakken strikket sideleng noe som også gjelder ermene. Man begynner under ermet og legger ut et gitt antall masker på annenhver omgang. På denne er det 5 nye masker hver gang x antall ganger og til slutt skal det legges 10 masker 1 gang. De 10 maskene glemte jeg i farten. Jeg satt i bilen og strikket og leser minst mulig siden jeg blir så lett bilsyk.

Når jeg var godt i gang med erme nr 2 og skulle måle mot den andre jakken som er nesten helt lik fikk jeg bekreftet en bang anelse jag hadde hatt en stund; ermene var veldig korte! Og jeg har litt lange armer :( På bildet ovenfor ser du hvordan jeg har løst det "problemet".

For å få en viss sammenheng med den "nye" rysjekanten nede på ermene og resten av jakken har jeg heklet en lignende kant rundt halsåpningen.
Men garnnøstet krymper urovekkende fort. Spesielt nå når jeg hekler kantene. Hekling sluker jo garn!
Nå har jeg bittelitt igjen.
Jeg tror jeg har nok garn.
Jeg håper jeg har nok garng.
Jeg skal jo bare hekle en omgang kjedemasker runt hele jakken - den siste omgangen.
Og så må jeg ha noen stumper til å sy sammen jakken.
Dette er faktisk litt i overkant spennende.

1 kommentar: