lørdag 16. februar 2013

Beslutningsangst og dens følger

Siden jeg har lyst å lage så mye og ikke klarer av å bestemme hva jeg skal starte med måtte jeg rett og slett starte på et helt annet prosjekt. Slik kan det gå når man er overinspirert og lider av midlertidig beslutningsangst. Heldigvis kan ting få værre følger enn at man starter et nytt strikkeprosjekt.
Nå er jeg igang med en enkel raglangenser. Jeg så disse to på bloggen til Liselotte. Jeg ble umiddelbart forelsket. Spesilt godt likte jeg første som er strikket i fargen Brændt Karri. I slutten av januar bestilte jeg garn, Blackhill Højlandsuld, fra Garnudsalg. De hadde ikke den fargen lengre men en som lignet som heter Spidskommen.
Liselotte har skrevet en veldig grei grunnoppskrift for enkle og litt romslige raglangensere (klassisk snitt) med litt videre halsåpning. Det er akkurat hva jeg er ute etter nå. Genseren strikkes ovenfra og ned. Det er morsomt å strikke ovenfra og ned. Dessuten er det utrolig kjekt fordi man lett kan tilpasse størrelsen underveis.
For en gangs skyld klarer jeg å treffe strikkefastheten uten å måtte gå opp i pinnestørrelse. Jeg har valgt et av strukturmønstrene som er med i oppskriften til selve bolen. Ermene strikker jeg vrangt. Etterhvert når jeg skal strikke kun ermene kommer jeg til å vrenge arbeidet og strikke rett fra vrangen for å slippe alle vrangmaskene som kan være litt slemme mot håndledd og skuldre. Jeg lager en flette over 4 masker som "vris" hver 6.e omg i raglan fellingen.

4 kommentarer:

  1. Klubben for de ubesluttsomme og kreative er en klubb med mange medlemmer, tror jeg, hehe.
    Det blir gjerne at man har mange prosjekter samtidig, men heldigvis er jeg slik at ting blir ferdige (vel, det meste)!
    Ha en herlig lørdagskveld med fin genser på pinnene.
    Klem Tone

    SvarSlett
  2. Det var en flott genser, lykke til videre!

    SvarSlett
  3. Dette blir berre nydeleg, eg er og veldig forelska...

    SvarSlett
  4. Dette ser jo veldig lovende ut! Utrolig flott mønster, så regner med at dette blir bra. Jeg har lidd av akkurat samme beslutningsangst, og endte i går opp med et hastebesøk på strikkebutikken for å finne et nytt prosjekt. Av og til er sånne beslutninger vel så viktige:)

    SvarSlett