søndag 24. november 2013

To luer, et par grytekluter og et spørsmål

Etter å ha vært på høst/julemarked i går ble jeg inspirert til å strikke meg en ny lue ;) Denne var enkel å strikke og fort gikk det også. Vil du også strikke en lik gjør du slik:
Finn frem strikkegarn som har en strikkefasthet på 22 m/10 cm f.eks. Rauma 3-tråds Strikkegarn, Sandnes Smart, Sandnes Alpakka, Drops Karisma eller noe lignende og pinner 3,5 mm. Jeg brukte nesten 100 g garn til luen inkl. dusken.
Legg opp 120 m. Strikk vrangbord med 2 r, 2 vr i 9 cm. Øk 1 m på slutten av siste omg = 121 m. Fortsett å strikke mønster med 2 r, 2 vr til arbeidet måler 23-25 cm avhengig av hvor posete du vil ha den. Mønstret vil forskyve seg mot venstre og danne et slags spiralmønster på grunn av det odde maskeantallet. Nå skal det strikkes minskninger slik: [1 r, 2 r sammen] omg ut. Neste omg strikkes rett. Gjenta de siste 2 omgangene en gang til. På neste og siste omg strikkes 2 og 2 m rett sammen. Trekk tråden gjennom resterende masker og snurp sammen. Lag en dusk hvis du vil ha det. Det kan også være fint med en heklet blomst som festes på siden av vrangborden.
Her en lue jeg strikket for et par uker siden. Den er ganske "plain" og jeg elsker den! Den er strikket i Drops Nepal på pinner 5 mm. Her la jeg opp 90 masker og strikket ca 5 cm vrangbord 1 r, 1 vr. Etter det strikket jeg videre opp vekselvis med 1 omg vrangbord og en omg hvor alle masker ble strikket rett. Etter 22-24 cm (avhengig av hvor posete du vil ha den) felles det for toppen. Jeg strikket *1 omg. 2 og 2 r sammen, 1 omg r; gjenta 2 ganger til. Kutt garnet, trekk gjennom de resterende maskene og snurp sammen.
Skal jeg strikke flere luer av denne typen tror jeg kanskje jeg legger opp litt færre masker, f.eks. 86 eller 88 eller så skal jeg bruke pinner 4,5 mm på de første 5 cm.
I år hekler jeg meg også nye gytekluter til jul. Disse er heklet etter denne oppskriften. Jeg har heklet dem flere ganger før og er veldig fornøyd med dem så nå ble det et par til,
Dette er bilder tatt på vår søndagstur oppe ved Frognerseteren og Tryvannshøgda i dag. Jeg ble faktisk overrasket over snøen til tross for at den ikke var helt ekte.
Og så var det et spørsmål. Jeg og maken skal en liten tur til Riga i Latvia. Er det noen av dere som kjenner til noen garnbutikker eller husflidsbutikker/utsalg som man bare må innom når man er der?

11 kommentarer:

  1. Fine luer! Og stilige grytekluter:)

    SvarSlett
  2. Eg var ein tur til Riga i fjor haust. Var innom ein kjekk butikk i gamlebyen. Den heiter Tines. Dei selger både ferdigstrikk og eit garn som liknar på Kauni. Fine fargar og veldig billig. Eg laga eit innlegg om det i september eller oktober i fjor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for info. Jeg skal se på bloggen din om jeg kan finne innlegget om det :)

      Slett
  3. Flotte luer! Fikk lyst til å prøve meg på en av dem. Og jeg likte fargene på gryteklutene! Ha en fin, ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Anne. Kanskje du kan strikke en av dem i regnbuens farger ;)

      Slett
  4. Kjekke luer. Har lyst til å prøve meg på den grå. Takk for at du deler oppskrift.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja prøv å strikk den grå! Den er lett å bli glad i...

      Slett
  5. Hei. Ser du allerede har fått tips om Tines. Mye fint billig garn. Deilig å strikke med er det også. høstvarm genser til lillemor i regnbuegarnet fra dem. http://www.tines.lv/where_to_buy tror de har facebookside også.

    Kos dere på tur!

    SvarSlett
  6. Fine lue-oppskrifter er gull verdt! Takk skal du ha! Jeg er i gang med den grå, og har strikka vrangborden på pinner nr 4. Tror det blir bra.
    Nydelige grytekluter også!

    Riktig god jul fra Ingunn

    SvarSlett
  7. Det er nok lurt med pinne 4. Spesielt hvis det er til en mann (?) fordi de vill jo ha dem litt tettere rundt ørene som regel.

    SvarSlett