torsdag 13. februar 2014

Mer OL-hekling og restegarnstøfler

Dette var gøy! Det går så fort og jeg har jo en del lyseblått garn liggende. Først heklet jeg en OL-lue med dusk, den viste jeg også i forrige innlegg. Den er relativt fast heklet med fastmasker. Ikke så veldig hengete heller, bare litt.
På nettet florerer det med meninger om den orginale OL-luen er pjonet, heklet med fastmasker eller halvstaver. Jeg er nysgjerrig av natur så jeg måtte prøve meg på en variant med halvstaver - denne gang uten dusk.
Jeg synes egentlig det var finere med fastmasker. Jeg tror også "orginalen" er heklet med fastmasker. Men det kan være en idé å bruke litt større heklekrok så den ikke blir så "fast i fisken". Jeg har brukt heklekrok 5 mm på disse så kanskje jeg skal prøve meg med 6 eller 6,5 mm...bare for å prøve liksom...men hvor mange luer trenger jeg egentlig?

Så synes jeg det er fint å matche med votter men dette ble kanskje litt mye av det gode? Fordi de er så raske å hekle er det ikke mye å tape på å lage ett par heller, tenkte jeg og slik ble de:
Det har snødd veldig her på morgenen. Ikke mer enn et halvt minutt senere så det slik ut...
Disse er heklet med det samme garnet som luene, Peruvian Highland Wool fra Filcolana (100 m/50 g). 
Også her er det brukt heklenål 5 mm.
Vil du prøve deg? Her er en enkel forklaring på fremgangsmåten:

Vott: Legg opp 32-34 luftmasker (mål rundt bredeste del av hånden). Sett sammen til en ring. Hekle fastmasker i bakre maskeledd, rundt og rundt opp til det passer å ha et tommelhull (jeg heklet 22 runder men mine votter er ganske lange). Hopp over 6 (eller 7) m og legg opp like mange nye (luftmasker). Hekle videre rundt og rundt til du er på toppen av lillefingeren (jeg heklet 14 omg her). Fell ved å hekle sammen 2 masker i hver side (foran og bak = 4 ggr pr omg), først på en runde. Hekle en runde uten fellinger. Fell nå på hver omg til du har 10 m igjen. snurp sammen de resterende maskene (gjerne i bakre maskeledd).
Tommel: Hekle i bakre maskeledd, 1 fastmaske i hver maske i tommelhullet pluss en ny maske i hver side. F.eks. hvis du har satt av et tommelhull over 6 m skal tommelen ha 6+1+6+1=14 masker.
Hekle til vottens tommel nesten dekker hele din tommel. Fell på siste omg ved  hekle 2 og 2 m sammen. snurp sammen de resterende maskene (gjerne i bakre maskeledd).
Rød kant: Den røde kanten hekles på til slutt. Hekle 2 omg med vanlige fastmasker (gjennom begge maskeledd.
Fest alle tråder.
Ferdig!

En annen ting jeg har laget som går veldig raskt er et par tøfler hvor jeg har brukt rester av sokkegarn. Disse er kjekke hvis man har mye tynt sokkegarn liggene. Man kan blande melert, flerfarget, ensfarget osv. Man bruker dobbel tråd og pinner 3,5 mm. Selvfølgelig kan man bruke tykt sokkarn/raggegarn også men da med enkel tråd. Jeg har tenkt strikke opp noen som jeg kan ha som "gåborttøfler" og som gjestetøfler.
Jeg ble oppmerksom på tøflene på Felisias blogg og her er link til oppskriften (engelsk).
Her kan man se at disse tøflene først kommer til sin rett når de kommer på foten.

4 kommentarer:

  1. Fine! Moro at det har blitt sånn blest om disse luene, jeg fikk med meg Dagsrevyen i går, og der ble det sagt at lyseblått går unna som varmt hvetebrod for tiden.

    SvarSlett
  2. Her går det unna! Og det er jo akkurat nå disse luene er så populære også;) Stilig med votter til;)

    SvarSlett
  3. Hyggelig OL lua med votter. Jeg mener jeg må hekle minst lua - men jeg fant ikke lysblå garn - og lysblå med rød er må - vel vil vi se! I alle fall deilig er du heklet og fin ide med votter. Ha en koselig helg.

    SvarSlett
  4. Stilig;) med dusk og votter;)
    Her er lue nr 7 ferdig!! Bare to til nå så er det slutt på min hekling;)

    Fin dag til deg;)

    SvarSlett