tirsdag 25. mars 2014

Genseren Gråpus - en grovis

Jeg har latt meg inspirere av boken Garnglede i Rosendal til å lage flere ting. Nå har jeg en kosegenser på pinnene - en skikkelig «grovis».
Jeg har byttet ut mønsterborden med min egen mønsterbord, den samme borden jeg har brukt på sokkene Gråpus. Denne genseren har derfor fått navnet Genseren Gråpus - en grovis.
Jeg er godt igang med raglanfellingene så det er nok ikke lenge før jeg kan ta den i bruk. Det er bra, både fordi jeg gleder meg til å ta denne fine «grovisen» i bruk og fordi jeg synes det er litt ugreit å strikke med så tykke pinner.
Jeg strikker med Sandnes Fritidsgarn og bruker pinner nr 6 mm.
Jeg synes denne boken har flotte bilder og jeg blir inspirert. Men – jeg har oppdaget flere feil i boken. Blant feilene er f.eks. oppgitt strikkefasthet på denne modellen. Så pass på om du skal strikke denne. Riktig strikkefasthet i forhold til maskeantall og mål i boken skal være 14 masker per 10 cm (ikke 15 som det står). Selv opererer jeg med 16 masker per 10 cm og med en annen mønsterbord blir maskeantallet litt annerledes. Dette er imidlertid en enkel og grei basismodell og da er det jo en relativt enkel sak å gjøre egne tilpasninger. Det er også en liten feil i diagrammet til genseren.
I tillegg til disse feilene har jeg funnet feil i samtlige av diagrammene til Kosesokker. Det er det samme diagrammet som er brukt flere steder i boken men sokkene er like bortsett fra at de er strikket i forskjellige fargekombinasjoner. Hvis du er våken er det ikke vanskelig å oppdage feilene og rette dem opp ;)

10 kommentarer:

  1. Raglan ermer er veldig god. Jeg har ligger to genser og må strikke ermer... alle :-(
    og raglan du er oppe og ferdig :-) Fint mønster. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå Viola...må du kanskje strikke dine (4) ermer ;) Det er jo som du sier veldig kjekt at når du er ferdig med raglanfellingene er hele genseren ferdig :D

      Slett
  2. Det blir en deilig genser! Liker fargen!
    Jeg har bare bladd i boken i bokhandelen - og fant mange feil jeg også. Synd, for boken er jo egentlig så fin... Så det gjelder å være våken :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den fine boken burde ha hatt noen færre feil... Det er ikke så farlig så lenge man faktisk skjønner at det er noe som ikke stemmer og kan gjøre noe med det. Men det er værre for f.eks. nybegynnere og de som ikke er så "drevne i faget".
      Jeg har genseren på i skrivende stund og den ble skikkelig deilig :)

      Slett
  3. Det bliver en megt flot bluse.

    Fantastiske strikkeposer, du har lavet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Og jeg skal lage enda flere poser. Følg med så får du se ;)

      Slett
  4. Det blir ein god og fin gensar. Flott mønsterbord du har laga, og fine fargar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den mønsterborden har jeg blitt veldig glad i. Jeg kommer sikkert å bruke den flere ganger.

      Slett
  5. Flott genser med et perfekt navn!!!
    Beste grovisen jeg har sett:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Grovisen er tatt i bruk ;) Det ble en skikkelig "Gosse-Grovis".

      Slett