lørdag 6. september 2014

Rent strikketeknisk sett...

Advarsel: Høy strikkenerdfaktor, uegnet for uinteresserte.

Ja, sånn rent strikketeknisk sett så har jeg virkelig fått opp øynene for noe lurt! Kanskje alle i hele store strikkeverden har visst om dette men ikke jeg? Men jeg tenker at det kanskje er noen der ute – som meg – som ikke er oppmerksom på dette – og som egentlig – uten å vite om det sårt trenger å få lære dette.

Jeg har for så vidt lest om dette tidligere, men egentlig ikke tenkt så mye over det før nå fordi jeg syntes at det jeg gjorde ble mer enn bra nok. Men nå skjønner du, holder jeg på med noe der dette er det eneste riktige.

Og hva i all verden er det jeg babler om? Jo  – det er noe så genialt som «german short rows» også omtalt som «double stitch short row» eller «wrapless short row». Det er en superenkel måte og gjøre forkortede pinner/omganger på. Som ihuga strikker strikker jeg jo forkortede omganger/pinner rett som det er. Hittil har jeg i stort sett gjort det med den (kanskje frem til nå) vanligste metoden der man gjør et omslag rundt nest maske, setter den tilbake på venstre pinne og snur. Når man etterpå skal strikke disse maskene, strikker man masken sammen med omslaget. Litt plundrete på vrangsiden, men det fungerer i stort sett bra. De eneste gangene jeg synes det er skikkelig ugreit er når man strikker rillestrikk, eller rettstrikk som det vel egentlig heter. På engelsk kalles denne metoden som regel w&t (wrap and turn). På norsk bruker jeg forkortelsen s&s (slå om og snu).

Denne andre helt geniale metoden German short rows blir ofte forkortet TW (turn and work). Hva skal man kalle det på norsk? Kanskje «s&v» altså «snu og vreng» som er det man faktisk gjør.

Ta en titt her på youtube for å se om dette er noe for deg. Og her hos La Maison RILILIE finner du en utførlig forklaring på dette. Eller ta en titt på mine bilder so ikke er fullt så utførlige, men jeg tror egentlig det er nok informasjon for å forstå.
Nå skal jeg løpe bort til sofaen og strikke mange s&v!

Ha en finfin lørdag.

8 kommentarer:

  1. Takk for link. Denne måten skal prøves neste gang jeg strikker en short row hæl :)
    Og de to koftene i et tidligere innlegg er bare så flotte!!
    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  2. Ah takk for tips, litt strikkenerding er fin flott :)

    SvarSlett
  3. Takk for tipset, det var jo egentlig smart :) Ha en fin lørdag, klem fra Beth

    SvarSlett
  4. Det var lurt! Jeg har i grunnen aldri kunnet fordra shortrows, og hopper over det såfremt jeg kan. Men noen ganger må man jo ha en ekstra rad eller fler. Da skal jeg huske på denne!

    SvarSlett
  5. Blir det samme som denne, mon tro? http://www.pinterest.com/pin/49610033369373928/
    LInken den viser til har gått ut på dato, men jeg har begynt å gjør det sånn, blir liksom en dobbel maske på omg.uner. Mye mer fornøyd enn disse wrap'ene som allti blir for løse eller for stramme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke det samme. Men "dn" teknikk var veldig smart den også. Jeg fant en beskrivelse av det her

      Slett
  6. Takk deg for link og masse glede på sofaen med strikketøyet :-)))
    Ha en riktig fin søndagkveld. Hilsen sender Viola

    SvarSlett
  7. Tusen takk for tipset/linken. Det ble jo mye penere, dasærlig på rillestrikk��

    SvarSlett