tirsdag 2. september 2014

Strikkefasthetens mange utfordringer og muligheter

For en del år siden fikk jeg en bok av moren min. Den har jeg bladd mye i kan jeg fortelle. Jeg ser på den som en av klassikerne i bokhyllen min.
Fiskertrøjer og andre klassiske trøjer. av Uuve Snidare 1986
Som jeg har skrevet før og helt sikkert kommer til å nevne mange ganger i fremtiden: Jeg strikker fast - det er sikkert og visst! Det kan noen ganger by på utfordringer. Men man må bare ta hensyn til det og tilpasse strikkingen etter forholdene.

Her er mitt absolutte favorittbilde når det gjelder strikkefasthet. Her trengs ikke mange ord for å forstå - men nøkkelordene er: to forskjellige strikkersker/strikkere, samme opprskrift, samme størrrelse, samme garn, samme pinnestørrelse. Men resultatet - se selv!
Se og lær...
Men det er muligheter også; som for eksempel at det er mulig å bevisst skalere både opp og ned ved valg av forskjellig garn og pinnestørrelser. Erfaring, erfaring...når jeg er hundre år kanskje jeg har prøvd alle muligheter?

1 kommentar:

  1. En av mine favorittbøker også - og absolutt umulig å få tak i! Jeg har lånt den på biblioteket ca hundre ganger...

    SvarSlett