fredag 24. februar 2017

Sokkene Vinterstjerner

Disse sokkene la jeg opp til for ganske lenge siden. De har tatt tid å bli ferdig med dem fordi de har blitt skøvet til side gang på gang. Nå er de ferdige, og det er oppskriften også, noe jeg er glad for fordi jeg liker den vinsterstjernen så godt! Jeg skriver i innledningen i oppskriften:
Dette stjernemønsteret altså! Jeg blir rett og slett ikke lei av det. Det er som poteten, det passer liksom til alt, eller… Og hvis det kanskje ikke passer til «alt», så passer det i hvert fall til mye.
Sokkene har en fin liten bølgekant øverst. Etter mønsterborden er resten av sokken strikket ensfarget med fletter. Falske fletter, som det kalles, men de er egentlig helt ekte. Det er bare at de er så enkle siden det bare er to masker som krysser hverandre, så de har blitt sett på å være litt uekte :( Stakkars fletter - de kan jo ikke hjelpe at de er litt "tynne". Men om de nå er det, altså tynne og enkle, så er de også veldig effektfulle. Det er jo ofte slik det er, less is more heter det jo på engelsk, eller på godt norsk: det enkle er ofte det beste.

Oppskriften kommer i tre størrelser, som oppnås ved forskjellig strikkefasthet. Lengden kan enkelt justeres for å få ønsket størrelse. De strikkes med tynt sokkegarn, på tynne pinner, noe som gir svært anvendelige sokker. De får greit plass i mange forskjellige typer sko og tøfler.

Er du på jakt etter et kjekt sokkestrikkeprosjekt, så er kanskje disse noe for deg? Du kan finne ut litt mer sokkene Vinterstjerner her på ravelry.


2 kommentarer: