onsdag 16. august 2017

Barnegenseren Småstein

Nå skal jeg vise noe jeg lenge har gledet meg til å vise frem: barnegenseren Småstein (Pebbles på engelsk).

Som jeg skriver i innledningen i oppskriften: Barnegenseren SMÅSTEIN har strukturmønster på forstykket, ensfarget rillestrikk på bakstykke og ermer og som prikken over i-en er det tynne kanter i kontrasfarge. Strukturen og rillestrikken gir genseren litt «substans» og gjør den varm og go’.

Jeg liker når barneplagg kan brukes av både gutter og jenter, og det synes jeg jeg har fått til med denne genseren.
Bakstykket og ermene er i ensfarget rillestrikk.
Delene strikkes frem og tilbake. Forstykket og bakstykket strikkes hver for seg, ­nedefra og opp, og så sys de sammen på skuldrene. For ermene plukkes det opp masker langs ermehullet og de strikkes ovenfra. Ermetoppen formes med noen forkortede pinner
Nærbilde av skulder og strukturmønster
Modellen er strikket i Hifa Ask (315 m/100 g), fra Hillesvåg ullvarefabrikk, i fargene melert lys grå (316054), mørk grå (316051) og messinggul (316092) 
Andre garner som kan passe er: Rauma Finullgarn eller Tumi, DSA Mini Sterk eller Alpakka Wool, Sandnes Tynn Alpakka Ull eller annet garn som gir riktig strikkefasthet.
Småstein, rosepepperen og laurbærbladene har jeg plukket
med meg på forskjellige reiser i utlandet - hyggelige minner
Oppskriften koster NOK 45,- og kan kjøpes enten på ravely her, eller her på bloggen her.
Man trenger ikke å være medlem på ravelry.com for å se/kjøpe oppskrifter der. Men ravelry er en stor kilde til inspirasjon, mangfold, lærdom og mye mer for en strikker - så er du ikke medlem ennå anbefaler jeg at du blir det.

6 kommentarer:

  1. Hei, du lager så mange vakre mønster:-) Strikkelista mi blir lengre og lengre. Mvh Heidi D. Ingebrigtsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, takk, det var hyggelig å høre, Heidi <3

      Slett
  2. Super vakker genseren. Jeg liker mønsteret.
    Hilsener til deg.

    SvarSlett
  3. Den var utrolig fin, jeg liker godt at den kan brukes til både gutt og jente. Jeg er imponert over at du klarer å lage egne mønster, tipper det krever mye arbeid.
    Ønsker deg en flott søndag!
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar :)
      Ja, det ligger mye arbeid i å lage oppskrifter. Men jeg kan liksom ikke la være ;)

      Slett