tirsdag 9. oktober 2018

Ruter og lus - en bokomtale

Jeg er, som mange vet, godt over over middels interessert i strikking. Strikkebøker er jeg også glad i. Etterhvert har jeg fått en respektabel samling, og det er blitt ganske trangt i (strikke)bokhyllen. Derfor velger jeg med omhu, hvilke nye bøker som skal inn i samlingen. 

Nå har Museumsforlaget gitt ut en strikkebok med tittelen «Ruter og lus: Retrostrikk frå Salhus Tricotasjefabrik» av Ann Kristin Ramstrøm (red.), Hanne Dale og Siri Angela Gamborg. Den skal jeg rydde plass til i (strikke)bokhyllen min :) Og, her er en liten omtale av boken:

Bilde: Museumsforlaget.no

Historien

Boken starter med å fortelle om historien til Salhus Trikotasjefabrik (1859–1989). Det er interessant å lese om hvordan det hele startet i 1859, på Salhus rett utenfor Bergen. Det er fint å lese og lære litt om fabrikken, produksjonen og samfunnet rundt, hvordan det utviklet seg og vokste. Bilder tar leseren «tilbake i tid», og gjør det enklere å kunne forestille seg hvordan det en gang var.

Produksjonen
Så, følger noen sider hvor vi får vite mer om hva som ble produsert: Fra undertøy til Islendere... Det  gjengis «lyrisk» radioreklame (i tekst)  fra 1935 og reklamebilder. Det er alltid gøy å se reklame fra tidligere tider.

Mønstrene
Den siste delen, før strikkeoppskriftene presenteres, handler om selve mønstrene som ble brukt i plaggene.

Strikkeoppskriftene
Så kommer vi til den delen som inneholder strikkeoppskrifter.
Her starter man med litt informasjon om: Designerene som har bidratt med oppskrifter. Garnsortene som er brukt i boken, og spinneriene de kommer fra. Det skrives også kort om andre norske spinnerier som fortsatt er i drift, og garnsorter de produserer.
Oppskriftene er laget av sju forskjellige strikkedesignere. Man har tatt utgangspunkt i gamle mønstre, plagg, reklame og annet materiale fra fabrikken. Hver oppskrift starter med en innledning der man beskriver hva som ligger til grunn for designet - med bilder av gamle strikkeprøver/plagg.
Det er inspirerende å se hvordan de små og enkle mønstrene, kan brukes og få nytt liv i moderne design. Og nettopp det, at det dras paralleller mellom det gamle og det nye synes jeg gir boken en ekstra dimensjon. En annen ting som er vert å nevne, som ligger mitt hjerte nær, er at boken synliggjør hvordan man kan bruke samme mønstre til forskjellige plagg/ting. For eksempel: Mønsteret i genseren Streik er også brukt i teppe og puter. Og her ser man også hvordan man kan bruke det samme mønsteret til både flerfargemønster og strukturstrikk.
Bilde: Museumsforlaget

Bilde: Museumsforlaget
Det er et knippe av 26 fine og varierte oppskrifter: Gensere/jakker til dame og herre. Genser til barn. Tunika, kjole og et veldig kult skjørt til dame. Lue, skjerf og pulsvanter. Og puter og teppe!
Det brukes forkjellige garnkvaliteter og det er varierende vanskelighetsgrad på oppskriftene. Men, til tross for at noen av tingene ser riktig så avanserte ut, er det i utgangsunktet ikke noe som er veldig vanskelig.
Her er det er flere plagg jeg har lyst å strikke. Blandt favorittene kan nevnes: Skjørtet Cobra og damegenseren Opal.
Cobra
Bilde: © Tove Lise Mossestad

Opal
Bilde: © Tove Lise Mossestad

2 kommentarer:

  1. Takk for omtalen! Det spørs om denne boka blir et julegaveønske. Jeg er også over middels interessert i strikking.

    Klem

    SvarSlett
  2. Dette var en ny bok for meg, takk for at du deler! Happy Knitting!

    SvarSlett