onsdag 16. mars 2011

Hekleteppe

Først må jeg beklage litt uklare bilder. Jeg er redd for at kameraet mitt har fått "hjernerystelse". Jeg skvatt til da jeg skulle fotografere en diger gresshoppe i Sør Afrika, så jeg mistet kamerat i bakken. Kanskje jeg må ut og se meg om etter et nytt kamera :(

I det siste har jeg heklet på et teppe som nå er ferdig. Jeg er veldig fornøyd med resultatet, og det er mottakeren også. Jeg er spesielt fornøyd med kanten rundt teppet. Jeg hadde litt problemer med å bestemme meg for hvordan den skulle være. Opprinnelig tenkte jeg nok litt flere farger i den. Men jeg fant ut at det var bedre og la den være litt mere diskré.

Ytterkanten består av stavgrupper. Langs sidene er det [3 staver] i hver gruppe. Og i hvert av hjørnene er det heklet [3 staver, 2 luftmasker, 3 staver]. Den helt ytterste, mørkere omgangen er rett og slett [3 luftmasker, 1 fastmaske med nedtak mellom stavgruppen fra forrige omgang], i hjørnene er det [1 fastmaske, 2 luftmasker, 1 fastmaske]. Det kan nesten ikke bli enklere ;)

Teppet er heklet med heklenål 5,5 mm. Men da jeg heklet ytterkanten byttet jeg etterhvert til 4,5 mm fordi jeg så at kanten hadde en tendens å bølge seg litt.

Hvordan jeg har heklet sammen rutene kan du lese om her.

Dette er kameraten som er årsak til at kamerat kankje er blitt ødelagt. Stakkars den, hadde nok fått dårlig samvittighet hvis den visste....

Ingen kommentarer: