søndag 17. april 2011

Blondesokker på tørk

Nå er jeg ferdig med blondesokkene mine. Jeg er veldig fornøyd med dem. De ble akkurat som jeg hadde tenkt. Her henger de ute og tørker i vårluften, blandt grener og knopper.
På disse sokkene har jeg strikket favoritt-hælen min. Forsterket og helt "vanlig" hæl. Jeg har funnet ut at den på engelsk kalles for Round Heel eller French Heel. Det finnes så mange typer hæler at man kan bli lettere forvirret. Jeg blir ofte møtt med: "Strikker du båndhæl? Åh, det pleide alltid mor gjøre." Jeg tror båndhæl var veldig vanlig i "gamle dager". Men jag, jeg strikker bare helt vanlig hæl jeg....og det funker bra. Jeg har strikket noen sokker med hæl med forkortede rekker (short-row heel), men jeg foretrekker nok den (for meg) helt vanlige typen. Det er nok en vanesak.

Uansett....disse sokkene ble bra. Opplegskanten er festlig, det er en type som på engelsk kalles Channel Island Cast-on, på norsk blir det kanskje: Kanaløy-opplegget (hi, hi). Det ser ut som små picoter og er utrolig elastisk. Her er en video. Den er på engelsk, men ikke la deg avskrekke av det hvis du ikke er så bevandret i engelsk strikke-terminologi, se på fremgangsmåten hvordan du skal gjøre det.
Og her er et "nærportrett" av selve blondemønstret.
Jeg skriver ned mønsteret, som vil bli publisert om ikke så lenge. Det er første gang jeg skriver et "ordentlig" sokkemønster, så det krever litt konsentrasjon....og litt tid.....

Lagt til 27/4-2011: Mønsteret kan kjøpes her.

Å skrive mønster er tidkrevende og interessant. Tidkrevende fordi det er viktig å ordlegge seg enkelt og tydlig. Og et mønster bør være feilfritt også (jeg prøver virkelig så godt jeg kan). Men det som er enkelt og tydlig for en person, er ikke nødvendigvis tydlig for en annen. Så her det gjelder å tenke seg om hvordan ting blir formulert. Og det er alltid noe som kan bli forstått på en annen måte enn det som var tenkt i utgangspunktet. Tenke, tenke.......skrive...tenke igjen....osv.

Det er netopp det som er så interessant syns jeg, at vi er så forskjellige og tolker ting så forskjellig. Jeg pleier å si: "Alt kan missforstås". Det er ikke noe galt med det; man må bare ta høyde for det ;)

6 kommentarer:

  1. Disse sokkene var alldeles nydelige. Jeg har akkurat strikket mitt første par sokker fra tåa og opp, og var fascinert over den teknikken også. Og inni boken jeg hadde kjøpt var det mange mønster på "lace" sokker. Skal nok prøve etterhvert.

    Takk for link til den oppleggsmetoden. Skal studere litt nærmere.

    Gleder meg til du publiserer mønsteret til disse sokkene :-))

    SvarSlett
  2. Superfina!! Ser fram emot att få¨sticka dem till mig själv när mönstret kommer!
    Reidun

    SvarSlett
  3. Sokkene ble rett og slett nydelige!
    Får lyst til å "herme", men nå om dagene er det barnebarnas 17.mai antrekk som tar all fritid.

    SvarSlett
  4. vil du lage et par til meg også. trenger str 45 kan du det. hilsen kjell. helst hvite. tlf 61166577. mob. 48065573.

    SvarSlett
  5. Kjell:
    Jeg strikker ikke på bestilling. Men du kan jo kjøpe mønsteret og forstørre det til din størrelse om du vil strikke et par selv ;)

    SvarSlett