mandag 21. januar 2019

Inspirerende norske strikkemønstre

Jeg vil gjerne fortelle litt om min nye bok "Inspirerende norske strikkemønstre" utgitt på Font forlag. Det er en bok hvor jeg har tatt utgangspunkt i den lille skatten av en bok fra 1929: "Norske strikkemønstre" av Annichen Sibbern Bøhn.
Min oppgave i dette bokprosjektet har vært å lage nye design basert på mønstrene i den gamle boken. Jeg har laget nye design og viser med dem hvordan man kan bruke opprinnelige mønsterdiagrammene. Håpet er også å kunne inspirere til videre bruk og utvikling av våre klassiske norske mønstre - akkurat som Annichen Sibbern Bøhn skrev i forordet i sin bok fra 1929.
Favorittgenseren for herre og Favorittgenseren for dame
Modelstrikkere: Gunvor Bakke, Margrethe Norum,
Kathe Beatrix Andreassen og Airin Hansen
Modeller: Jarle , Jens, Maria, Stella og Nashia
Foto: Sara Johannessen
Boken inneholder kofte- og genseroppskrifter til både store og små. I tillegg er det endel småplagg og litt annet - i alt er det 34 oppskrifter. 
Nostalgikofte og Bølgejakke
Modelstrikkere: Mona Janne Johanse og Myrna Haukebø
Modeller: Glade barn
Foto: Sara Johannessen
Som en bonus får du også med Annichen Sibbern Bøhns Norske strikkemønstre fra 1929, trykket opp i sin originale form og lagt ved bakerst i boken.
Rosekofte
Modelstrikkere: Mette Berg, Wenche Roald og Inger-Lise Rokstad
Modeller: Stella, Nashia og Maria
Foto: Sara Johannessen

Alle bilder er mesterlig fotografert av fotograf Sara Johannessen, @fotografsara.
Den kan kjøpes i bokhandlere rundt om og i nettbokhandlere. F.eks. her: https://www.cappelendamm.no/_inspirerende-norske-strikkemon…
Du kan også titte på modellen i boken på ravelry, så ta gjerne en titt der også: https://www.ravelry.com/…/sources/inspirerende-norske-strik…

Fikk du ikke med deg boklanseringen 17/1? Vil du høre litt om boken, litt om arven etter Annichen Sibbern Bøhn og hvilken betydning hun har hatt på strikking i Norge og kanskje se på noen av modellene? Jeg, klesforsker Ingun Grimstad Klepp ved Forbruksforskningsinstituttet - SIFO og journalist E. Tone Skårdal Tobiasson (forfattere av «Norsk strikkehistorie» (Vormedal Forlag)) er invitert til  å fortelle om dette på Strikk og drikk på Kulturhuset i Oslo den 23. januar.

Senere denne måneden den 31. januar, er Kristin Holte og jeg invitert til å samtale om bl.a. om strikkearv og hvordan forvalte denne. Denne kvelden skal det også snakkes om norske kofte- og mønstertradisjoner og samtalen kommer sikkert innom andre interessante ting relatert til dette temaet også. Ta en titt på arrangementet her.

Vi gleder oss!  Kanskje vi sees?


6 kommentarer:

  1. Gratulerer med spennande strikkebok :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med den nye boken. Gleder meg til å få sett i den!

    SvarSlett
  3. Hei, nå har jeg strikket på herre selbugenseren i boka di en god stund. Kommet meg nesten i mål men det har stoppet opp ved halsfellingen. Jeg lurer på hvor de 5 klippemasker skal legges opp. Har satt de midterste 27 (str L) maskene på en maskeholder, men skjønner ikke hvor disse klippemaskene skal komme inn. Ikke veldig erfaren med strikkeoppskrifter skjønner du. Håper at du kan svare! Veldig mye fint i boka du, kommer nok til å strikker mer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så hyggelig at du strikker Selbugenseren, da! Det er en av mine favoritter i boken :)
      Når du har satt de midterste 27 på en maskeholder blir det en "åpning", og det er her du skal legge opp klippemaskene. Da kan du strikke videre rundt. Når du strikker videre skal det felles på hver side av klippmaskene fo å forme halsutringningen. Det ser litt rart ut når man strikker på denne måten fordi det "snurper" det seg liksom litt sammen midt foran, men det "åpner" seg når det senere klippes opp midt på klippemaskene.

      Slett
    2. PS.
      Jeg holder akkurat på med det samme på en annen genser. Hvis du sender meg en e-post på : wroald[krøllalfa]gmail[punktum]com kan jeg sende deg noen bilder ;)
      DS.

      Slett